Ik heb een 12 uur contracht bij Albert Heijn, maar in de 4 jaar dat ik er werk heb ik og nooit 12 uur gewerkt. Op wat voor een contract heb ik recht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (2)

Theoretisch heb je recht op het gemiddelde van de uren die je werkt in je contract.
Maar dit gebeurt zelde.

Hoeveel contract verlengingen hen je gehad?
Heb je een vast contract?
Dit is daar wel afhankelijk van..

Toegevoegd na 11 minuten:
1. Ik werk al een lange tijd structureel meer uren dan mijn contract aangeeft. Heb ik nu ook een vast recht gekregen op die uren die ik meer werk?
Als u lange tijd structureel meer heeft gewerkt dan uw contract-uren dan is er een goede kans dat u inderdaad uw recht kan laten gelden op deze meer uren. Dit komt voort uit artikel 7:610 b BW en blijkt onder andere uit deze uitspraak van de Kantonrechter in Haarlem. Daarbij is het overigens wel van belang dat u dit tijdig aankaart bij uw werkgever. Er wordt (naast de lange tijd dat u het meer werk uitvoerde) namelijk gekeken naar het gemiddelde aantal uren dat u werkte in de laatste drie maanden. Dus naarmate u minder gaat werken, zal ook het gemiddelde aantal uren van deze referte periode minder worden. Als u dan te lang wacht kunt u uw (extra)rechten niet meer laten gelden.

Toegevoegd na 11 minuten:
In het Burgerlijk Wetboek is voor dergelijke situaties een artikel opgenomen, waarin staat dat je, kort gezegd, aanpassing van de contracturen mag aanvragen bij je baas als je drie maanden lang structureel meer uren hebt gewerkt dan de uren die je overeen bent gekomen.

De extra gewerkte uren moeten dan wel structureel zijn, en niet wanneer je vanwege een tijdelijke situatie op het werk meer uren hebt moeten werken. Denk aan het vervangen van een zieke collega, of extra werken tijdens de vakantieperiode. Ook wanneer jouw werkgever van tevoren specifieke afspraken met je heeft gemaakt, zodat duidelijk is dat het werken van meer uren slechts tijdelijk is, heb je geen recht op aanpassing van de uren.

Een tweede ‘maar’: omdat de horeca te maken heeft met zogenaamde seizoenspieken, is het verstandig om als horecawerknemer uit te gaan van niet drie, maar bijvoorbeeld twaalf maanden als referentieperiode voor je meer gewerkte uren.

Werk jij ook meer dan in je contract is afgesproken? Hoe ben jij er mee omgegaan, of twijfel je nog wat je moet doen? Deel je ervaringen of stel een vraag door onder deze blog je reactie te plaatsen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hoop dat je wat hebt aan mijn toevoegingen..

Je het er recht op maar het word wel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsjeblieft, suc6 ermee!
Je hebt recht op de 12 uur, wat in je contract staat. Wanneer je minder werkt, dan hoort jouw baas wél voor 12 uur te betalen.
Wil je baas dat je meer werkt, mag je dat zonder consequenties weigeren. Het contract werkt namelijk wederzijds. Als je wel meer werkt, dan heb je recht op het geld dat je meer gewerkt hebt.
Werk je structureel meer dan in je contract staat, mag je een contract wijziging aanvragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij het aanvragen bedoel ik dat de werkgever niet verplicht is dat te honoreren.