Mijn werkgever heeft geen cao en zit met uitbetaling van het loon onder het wettelijk minimum uurloon. Wie weet wat hier mag en niet mag?

Toegevoegd na 1 week:
Als ik het bruto minimumloon dat ik ontvang omreken naar uurloon zit ik daar bijna 1 euro onder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je werkgever onder het minimumloon betaald dan is het wettelijk strafbaar. De vakbond is vaak de eerste die je daarbij kan helpen. Maar je kunt ook direct naar het SZW stappen zie link. Je hebt de berekening goed gemaakt dat direct actie ondernemen.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je in loondienst bent, is je werkgever verplicht om minstens het wettelijk minimumloon uit te betalen. Een CAO kan het loon hooguit hoger maken, nooit lager. En ook zonder CAO mag een werkgever niet onder het minimumloon uitbetalen, dat is nu juist de functie van het minimumloon, dat ook voor iedereen waarvoor geen CAO van toepassing is, ten minste altijd het wettelijk minimumloon krijgt. Dat is: als je in loondienst bent, en niet via een overeenkomst van opdracht werkt, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
dat is niet de vraag