Waarom is benzine op de spaanse eilanden stukken goedkoper?

Benzine die dan toch gevaren naar zo'n eiland moet worden, is daar veel en veel goedkoper als hier.
Hoe kan dat?
En waarom kan de Nederlandse regering (als het te maken heeft met belastingen) niet precies datzelfde hier in dit land doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna overal (of echt overal?) is de benzine goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke eilanden bedoel je?
jc54
12 jaar geleden
Als al die vakantiegangers, die naar de Spaanse eilanden gaan, nou hun vakantiegeld ens naar Nederland zouden brengen, dan had Nederland zoveel meer inkomsten, dat de benzineprijzen spontaan omlaag zouden kunnen. Nu moet de Staat der Nederlanden haar eigen inwoners "plukken".

Antwoorden (2)

Als je de Canarische Eilanden bedoelt, dat is een uitzonderingsgebied binnen de Europese Unie en binnen Spanje. Er gelden andere belastingregels, lagere accijnzen en een lagere BTW dan op het Spaanse vasteland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de regering hier een godsvermogen willen hebben aan btw en accijns en Spanje niet.

De benzine in Nederland is vooral zo duur doordat er meer belasting over moet worden betaald. Eén liter Euro95 kost exclusief accijns en exclusief BTW: € 0,752 + € 0.724 (accijns) = € 1,476 ex. BTW + € 0,281 (19% BTW) = € 1,757. Totaal naar de schatkist € 0.724 + € 0,281 = € 1,005.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat de spaanse schatkist daardoor misloopt, komen ze straks net als Griekenland, alsnog bij ons halen.