Mijn faillissement is opgeheven wegens gebrek aan baten. In hoeverre zijn de schulden nog te verhalen, er zijn geen nieuwe schulden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Na het opheffen van een faillissement blijven de vorderingen die uw schuldeisers op u hebben bestaan. Hierover mag ook rente gerekend blijven worden. In verjaren vorderingen na 5 jaar, maar let wel: deze kunnen gestuit worden. Bijvoorbeeld omdat de schuldeisers vorderingen in gediend hebben bij een curator. Zo kunnen ze ook bij u de vorderingen stuiten en gaat de termijn van 5 jaar opnieuw lopen.

Een deel van de bedrijven met vorderingen zullen hun vordering afschrijven en als oninbaar beschouwen. Zij beschouwen dit als een bedrijfsrisico. Maar je komt vaak personen en bedrijven tegen die bijzonder vasthoudend zijn in het opeisen van hun vordering. Dit komt vaak uit emotionele redenen: het zijn kleine ondernemers die zich genept voelen. Ik hoop voor u dat uw schuldeisers niet van de laatste categorie zijn.

Het beste wat u nu kan doen is op het beste hopen en proberen niet op te vallen. Zodra schuldeisers ruiken dat er weer geld binnen komt (u krijgt bijvoorbeeld een baan of een erfenis) zullen ze weer achter u aan komen. Als ze al een executoriale titel van de rechter hebben, kunnen ze ook weer beslag op loon (en goederen) gaan leggen. Maak een lijst van uw schuldeisers en probeer te bepalen wanneer zij voor het laatst de vordering gestuit hebben. En hoop dat u in stilte kan wachten tot ze u vergeten, want als ze kwaad willen kunnen ze u tot in het graf blijven achtervolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zeer juist.

Andere antwoorden (2)

Als je een natuurlijk persoon bent die een faillisament heeft gehad dan ben je nog niet schuld vrij
ronron1212
12 jaar geleden
als je faillissement is opgeheven betekent dat niet dat je schuldenvrij bent.
je schulden kunnen jaren later nogmaals worden opgeeist
de enige uitweg is dat je een bedrag voorstel aan de schuldeiser(s) waarna deze kunnen besluiten hiermee akkoord te gaan.dit zou dan tegen finale kwijting moeten zijn