Als je bijstand gaat aanvragen, telt een stacaravan dan ook mee als eigen vermogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Ja, die zal vergelijkbaar als een auto meetellen als eigen vermogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan je gemeente:

Voor de vaststelling van de hoogte van uw vermogen bij de aanvang van de bijstand, bekijkt de gemeente welke bezittingen u heeft en hoeveel deze waard zijn (zie 2.1). Daarna bekijkt de gemeente of u schulden heeft (zie 2.2). Deze worden van het totaalbedrag van uw bezittingen afgetrokken. De uitkomst is de hoogte van uw vermogen (zie 2.3). Als u (en uw gezin) meer vermogen heeft dan is toegestaan, dan heeft u geen recht op bijstand. Hierna wordt ingegaan op deze onderwerpen.
2.1 Hoogte van uw bezittingen

Voorbeelden van bezittingen waar de gemeente rekening mee houdt zijn:

contant geld
tegoeden op (lopende)bank- en girorekeningen
tegoeden op (internet)spaarrekeningen
(vakantie)huizen
aandelen
auto’s, caravans, motoren en boten
Uw gemeente kan hebben bepaald dat zij geen rekening houdt met een auto, caravan of motor zo lang deze niet te veel waard is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft mijn minnaar ook de moeite genomen om de laatste regel te lezen?
Lijkt mij wel. Een 'gewone' caravan telt immers ook mee als vermogen. Het is een bezitting, en niet iets dat als algemeen gebruikelijk kan worden gezien (zoals bijna iedereen wel een PC heeft, of een fiets).

"De waarde van een auto wordt volledig meegenomen bij de vermogensvaststelling,
omdat het college auto's, motoren en caravans, al vanwege hun aard, niet algemeen
gebruikelijk vindt.
Voor de vaststelling van de waarde van de auto's, motoren en caravans (inclusief btw)
wordt in beginsel uitgegaan van de koerslijsten van de ANWB (inkoopprijzen), zijnde de
in aanmerking te nemen waarde in het economisch verkeer (artikel 34 lid 1 onder a
WWB). Indien een auto niet meer voorkomt op de koerslijsten van de ANWB, zal de
waarde van de auto worden vastgesteld op de waarde in het economisch verkeer bij vrije
oplevering. Dit is de meest objectieve waarde waarvoor het goed aan de meest gerede
koper kan worden verkocht."

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik krijg de bron (PDF'je) niet goed gelinkt, hoop dat het op deze manier wél lukt: https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:-Vfs2dVdY9IJ:www.stedebroec.nl/web/file%3Fuuid%3Db73208ad-4872-4b07-b34d-6e71c9000ce1%26owner%3Db894c4dc-b053-41c2-88a7-3c318e1b6e18+&hl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESggxpxzhyCtPN0MQq8A9cEs98E1nv-tCDHQjCOvJ-Ap7W-h4lHL00m-63MS43K9PREwFNk0G-7b7G09IzF4HYJzXU4dMy3y46yDqDiGQqPMzq0Jxrv14q_ibZWh3xA4ZD4YJa_G&sig=AHIEtbQn7s0cKumcBYZ4L3jnb_P3HqzDjA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er word idd bijeen beslissing gekeken of je een eigen vermogen hebt..
en daar valt een sta caravan ook onder..
zelfs een auto moet je aangeven, want als je niet afhankelijk bent van een auto,kan je met het openbaar vervoer of met een fiets..
ik heb een vriendin in nederland die onlangs noodgedwongen in de bijstand belande..
ze had een auto die boven de toegestane waarde lag, en mocht die echt verkopen...
ook moest ze al haar spaar en rekeningen overleggen, en gelukkig zat ze daarmee net onder de grens..