wat is een impliciete lening en prisoner's dilemma?

Voor het vak economie moet ik weten wat een impliciete lening is en prisoner's dilemma.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het gevangen dilemma oftewel prisoner's dilemma is niet heel moeilijk, het staat trouwens ook op internet. Ik kan je verder niet helpen wat betreft impliciete leningen.

citaatje:

Het gevangenendilemma gaat als volgt: twee inbrekers zijn, verdacht van een kraak, opgepakt door de politie, maar die heeft geen echt harde bewijzen, en hoopt door onderhandelingen een van de twee inbrekers tot een bekentenis te dwingen. De inbrekers worden ieder apart gehouden en verhoord, en aan beiden wordt gezegd: “OK, we weten dat jullie het gedaan hebben, en jullie krijgen allebei drie jaar cel. Maar we willen het jou makkelijk maken: als je bekent, en dat jullie het alletwee gedaan hebben, krijg jij maar een jaartje. Maar je moet wel snel wezen, want op dit moment zit je maat al te praten.” De inbrekers staan nu voor een dilemma: als ze erop vertrouwen dat de ander niets zal zeggen, weten ze dat ze een goede kans hebben om vrij te komen, want de politie sluit dat soort dealtjes alleen als ze weinig bewijs hebben. Maar je kunt ook het zekere voor het onzekere nemen, en er met een jaartje vanaf komen. Maar als ze dat alletwee doen, zitten beiden in de boot. Een echt dilemma dus.

De maatschappij kent allerlei variaties op dit thema, waar het uiteindelijk draait om afwegingen wat betreft de opbrengst en het vertrouwen in de ander, en waarbij de uitkomst van de overweging gekenmerkt kan worden als meewerking of tegenwerking, of in de termen van het formele spel: de coöperatieve of de non-coöperative zet . Er zijn allerlei variaties, bijvoorbeeld wat betreft de totale uitkomst: zero-sum of netto-nul is de variant waarbij de totale opbrengst voor beide spelers nul is, dat wil zeggen: de winst van de een is het verlies van de ander. Het gevangenendilemma is een spel met een netto positieve opbrengst: er is een situatie waarin beiden er positief vanaf komen (niet gestraft worden, dus weg komen met een misdaad).

In feite is het zo dat de maatschappij, en groepssamenwerking in het algemeen, een nettowinst spel is. Als iedereen het spel meespeelt, is de opbrengst het grootst. Dat wil niet zeggen dat er geen individuen zijn die af en toe verlies leiden.

-----
Hierbij nog een plaatje om het je misschien nog wat te verduidelijken.