Ik heb een aantal maanden geleden €10,- geleend aan een vriend, maar heeft nog altijd niet terug betaald. Wat moet ik doen!?

Heb geld geleend (€10,-) een aantal maanden geleden. Vraag al weken voor terugbetaling, maar krijg als tegen argument of een lach of een antwoord dat luidt als volgt: "Je krijgt het als ik mijn loon binnen heb" Heb hiervan niets op papier staan, wat niet echt slim is, maar dat verwacht je niet van een vriend. Wat kan ik nu doen?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat maar om tien euro. Laat het gewoon zitten als het een vriend is maakt het toch niet meer uit?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je weet wanneer zijn loon gestort is ga je naar hem toe en vraag je om een smoesje zijn mobiel (of iets anders van waarde) even te leen. Dan steek je die in je zak en zeg je dat hij hem pas terug krijgt als jij je 10 euro terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal vast niet om die 10 euro gaan, gaat om het principe. Maar als het echt een vriend is moeten jullie daar wel uit kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja en als het echt een vriend is krijgt hij natuurlijk een leeg verjaardagskadootje ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij lijkt mij geen echte vriend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit ook geen echte vriend,Leen hem niks meer,en vraag ook niet meer om die tien euro.Kijken wat er gebeurt,Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is nou 10 euro..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou ik dat aan jou geven? Als iemand 10 euro leent, en geeft het niet terug dan is het duidelijk wat voor vriend het is, en ik zou in iedere geval er niet van wakker liggen, ;) Dus wat is nou 10 euro..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat inderdaad om het principe ; geld lenen kan vrienden kosten, of het nu een euro is of een ton. Je mag blij zijn dat de schade te overzien is. Maar ik zou betrouwbaardere vrienden zoeken. Die zich in elk geval schamen als ze niet kunnen / willen terugbetalen in plaats van het weglachen. Het geld kun je denk ik op je buik schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige dames hebben blijkbaar genoeg geld om zo onverschillig over € 10,- te doen. Raar, hoor. Maar al heeft de belofte tot terugbetaling betrekking op "maar" € 1,-. Dan nog. Je moet terugbetalen en ik zou alles uit de kast halen om dat geld terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat iemand gewoon zijn afspraken na moet komen!
Wanneer dit om welke reden dan ook niet kan, dan moet "die vriend" zo veel fatsoen hebben om dit zelf aan te kaarten en te bespreken dit is nl. bij "echte vrienden" mogelijk!
Uiteindelijk had "die vriend" ook wel de moed om er om te vragen toch?
Om dit dan met een lach en een smoes af te doen zegt mij genoeg over de mentaliteit van "die vriend"
Het is te gek voor woorden dat je daar steeds om moet vragen, één keer is oké (vergeten is nl. menselijk) maar daarna zou voor mij de kous af zijn!
Door schade en schande wordt je wijs.
Vraagt die "vriend" zich ook wel eens af of de geldschieter zelf het geld hard nodig heeft? (kwestie van empathie). Mijn advies is: na zo veel maanden ,jammer van het geld maar kap er mee er zijn vast en zeker nog wel "echte vrienden" te vinden
anneliez
12 jaar geleden
Ik ben bang dat je dat geld kwijt bent.
Je kunt blijven aandringen iedere keer als je hem ziet, het zal de vriendschap niet beter maken, maar niets zeggen ook niet, want het blijft dan wringen.
Je kunt zeggen dat het maar 10 euro is, maar het gaat niet om de hoogte van het bedrag, maar om het feit dat je je lening hoort terug te betalen.
Misschien moet je die 10 euro als lesgeld afschrijven. De les is: alleen maar geld uitlenen wat je niet zou missen als je het niet terugkrijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergeet dat tientje. als hij het niet terug geeft kan je er weinig aan doen. Leen hem niet nog is iets. je weet dat het bij je 'vriend' geen lenen is maar geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat iemand zijn afspraken na moet komen!
Wanneer dit om welke reden dan ook niet kan, dan moet "die vriend" zo veel fatsoen hebben om dit zelf aan te kaarten en te bespreken dit is nl. bij "echte vrienden" mogelijk!
Uiteindelijk had "die vriend" ook wel de moed om er om te vragen toch?
Om dit dan met een lach en een smoes af te doen zegt mij genoeg over de mentaliteit van "die vriend"
Het is te gek voor woorden dat je daar steeds om moet vragen, één keer is oké (vergeten is nl. menselijk) maar daarna zou voor mij de kous af zijn!
Door schade en schande wordt je wijs.
Vraagt die "vriend" zich ook wel eens af of jij, de geldschieter, zelf het geld hard nodig hebt? (kwestie van empathie).
Mijn advies is: na zo veel maanden, jammer van het geld maar kap er mee er zijn vast en zeker nog wel "echte vrienden" te vinden. 2 minuten geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zo eerlijk is geeft je 5 cent terug ook is het 1 cent een vriend moet zijn schulden geven.

Antwoorden (16)

vraag wanneer hij zijn loon krijgt ,weet je meteen wanneer je betaald krijgt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wat als ie nou nie de waarheid zegt? Hoe kom je daar dan weer achter?
Niet meer over zeuren en hem nooit meer geld lenen.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik heb eens 150 gulden geleend aan een vriend en dat betaalde hij ook steeds niet terug. Tot het moment dat hij wel geld had maar een duur luchtje had gekocht i.p.v. af te lossen. Ik heb hem toen gevraagd wanneer hij me dat geld terug ging betalen terwijl zijn ouders er bij stonden.
Binnen 1 minuut kreeg ik het geld van zijn ouders.
We zijn nu trouwens geen vrienden meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft die vriend ook echt problemen ivm de betaling van zijn loon, bv. moet hij nog achterstallig loon krijgen. Of heeft hij andere financiële moeilijkheden. Vraag hem gewoon wat meer uitleg zodat je weet wat er aan de hand is. Inderdaad moet je alles op papier hebben best, maar voor 10 € en bij een vriend is dat toch niet zo gangbaar. Het is niet zo een groot bedrag en er is ook iets als vriendschap en vertrouwen.
Als hij financiële moeilijkheden heeft, kan je misschien vragen om je gedurende vijf maanden telkens 2 euro te geven. Het lijkt wat raar gezien het zo een laag bedrag is dat je moet terug krijgen, maar je tilt eraan dus het is te overwegen.
Mocht je nu merken dat je vriend ter kwader trouw is, dan zou ik hem zeggen dat je dit niet te doen vind en van hem verwacht dat hij het geld terug betaalt. Krijg je dan niet de gewenste reactie, kijk dan eens hoe zwaar het voor je weegt. Dat kan gaan van "Okee, maar dan leen ik geen geld meer aan jou" tot "Sorry maar ik zie de vriendschap met jou niet meer zitten als je niet eerlijk bent met geld". Of iets ertussen in. Ik zou opteren voor de eerste optie en het voorval nadien vergeten (maar dus geen geld meer lenen aan hem) maar ik kan natuurlijk niet in jouw plaats beslissen wat je moet doen. Daarvoor ken ik de situatie te weinig.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit ik me geheel bij aan.
wat ik altijd doe als ik nog geld van iemand krijg;
ik zeg elke dag, ik krijg nog 10€ van je. op een geven moment zal die dan echt wel terug betalen.

een andere manier is om te zeggen, als je het deze week nog niet hebt terug betaald moet je 11€ betalen. en dan elke dag/week weer een euro erbij.

succes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wou ik ook zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan loop je na 3 maanden wel lekker binnen...
Leg hem uit dat je spoedig het geld nodig hebt . Als het moet kan je ook zeggen dat je het geld nodg hebt om de belasting te betalen. Een leugen tegen (een vriend) mag ook well eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn i.v.m met geld problemen van je vriend. maar het is een best klein bedrag hij kan het best terug betalen maar je kunt vragen naar zijn loon het kan zijn dat hij zijn loon krijgt over een paar maanden. maar het gaat maar om €10,- Als je het hard nodig hebt kun je dat zeggen, en als dat niet helpt kun je altijd nog rente vragen! want niemand wil rente. (ook niet je vriend) dan krijg je het eerder terug! (dat gebeurd in het algemeen dan wel!) maar je kunt ook iets waardevols wat je vind van hem bij je houden dat wil hij namelijk terug of niet soms(?) (bijvoorbeeld (bijv.) zijn mobieltje) en dan zeg jij: eerst mijn €10,- graag! En dat werkt meestal.(!) en dan gewoon zorgen en nee zeggen als hij weer geld of iets anders wil lenen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar als je het niet mist (niet hard nodig hebt) laat het dan zitten het gaat tenslotte om €10,- maar ik snap jou ook echt wel hoor,!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ditzelfde met een vriendin gehad, en het klinkt misschien hard maar ik heb het gewoon hardop gezegd waar de groep bijstond, dit was ook na een paar maanden en daarmee heb ik haar flink voor lul gezet, maar het moest maar. dit soort situaties zijn vervelend, zeker als je na een tijd gaat twijfelen over de situatie: was het wel 10 euro, heeft ze het nou al een keer teruggegeven. gewoon blijven aandringen, stel een datum waarop je het max terug wil hebben (je kan natuurlijk eerst vragen wanneer hij zijn loon heeft en dan een dag later) succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
terras met hem opzoeken en hem de drankjes laten betalen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal hij niet gaan doen .
Amadea
12 jaar geleden
Inderdaad, als je al geen tien euro kunt missen dan heb je ook geen geld om te trakteren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh jawel hoorr dat doen sommige wel!
Amadea
12 jaar geleden
Dan valt het toch helemáál niet te snappen dat zo'n persoon dan niet even dat geleende tientje teruggeeft?!
Vragen wat er aan de hand is. Een rustig moment uitzoeken, en hem uitleggen dat je had verwacht dat hij het bedrag eerder zou terugbetalen. En vragen wat er aan de hand is. Probeer niet meteen beschuldigd te worden, maar eerder bezorgd: als je vriend al niet eens tien euro kan terugbetalen, heeft hij vast grote geldnood (of hij is enorm laks of neemt een loopje met je, maar laat die eventuele vermoedens nog niet meteen doorklinken in je vragen). Als hij aangeeft dat dat niet het geval is, kun je hem vragen wat er dan aan de hand is. Vergeet hij het steeds? Heeft hij andere problemen? Of had hij niet verwacht dat je hem zou houden aan het terugbetalen van die tien euro? M.i. is duidelijke communicatie in dit soort gevallen enige manier waarop je consequent kunt zijn én je je vriendschap goed kunt houden.

Afhankelijk van zijn antwoorden kun je besluiten wat je doet. Je kunt hem houden aan zijn schuld, je kunt hem het bedrag kwijtschelden, afspreken dat hij in plaats van terugbetalen de volgende keer trakteert, of hem helpen het niet weer te vergeten een volgende keer, door af te spreken dat je hem de volgende ochtend belt voordat hij vertrekt van huis of zoiets.

Wat je ook doet, spreek dat ook uit: als je besluit hem niet te houden aan zijn schuld, zeg dan tegen hem dat je hebt besloten hem dit bedrag kwijt te schelden. Als je het erbij laat zitten zonder iets te zeggen, heeft hij de macht: hij betaalt niet terug, en jij laat over je heen lopen. Als je besluit om hem het bedrag kwijt te schelden, bepaal jij: hij heeft geldproblemen, en jij kunt het missen (bijvoorbeeld). Wees dus duidelijk.

Zelf ben ik hierin vrij principieel: ik leen nooit geld uit aan vrienden. Als vrienden in geldnood zitten, wil ik ze eventueel geld géven, maar ik leen ze niets. Ik wil niet dat mijn vrienden mij iets schuldig zijn. Als zij zelf besluiten iets voor mij terug te doen nadat ik ze iets gegeven heb, vind ik dat prima, maar ik wil niet bij gaan houden wie nog iets van wie moet krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi antwoord weer!
liveisgreat
12 jaar geleden
inderdaad, dat vind ik ook. geld lenen is kinky in vriendschap, van harte iets geven is veel zuiverder.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook altijd gedacht, tot ik (tot inmiddels drie maal toe) vrienden echt uit de nood heb kunnen helpen met - naast spullen en boodschappen - bedragen die ik echt niet zomaar kon missen. (Maar waar ik wel zonder kon leven). Dan praat ik natuurlijk niet over tientjes, wel over bedragen boven de 2500 euro. Je laat een vriend ook niet verrekken voor een groter bedrag dan je zomaar uit je zak kunt kloppen. Twee keer is dat goed gegaan één leer heeft het een vriendschap (en 500 euro) gekost. Echter, ik denk dat het vooral ook een gráádmeter voor de vriendschap is. Een vriend die weigert terug te betalen terwijl die dat wel kan, is geen vriend en is dat ook nooit geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch zou ik - ook als het gaat om zulke bedragen - indien mogelijk liever geven dan lenen. Alleen moet ik toegeven dat dit bedragen zijn die mijn vrienden niet willen aannemen. Deze situatie heeft zich namelijk wel eens voorgedaan, dat ging om een bedrag in die orde van grootte, en ik had spaargeld. Ik heb dat bedrag (en iets meer nog) toen samen met een aantal andere vrienden ingezameld met een sponsoractie. Was nog leuk om te doen ook. Natuurlijk kunnen er situaties zijn waarin je tóch geld uitleent, bijvoorbeeld omdat je weet dat die ander het terug kán betalen (dus dat de nood tijdelijk is), en je elkaar al heel lang kent. Ik heb vrienden die ik echt in alles kan vertrouwen, van het type vriendschap waarbij je zonder iets te zeggen elkaars kots opruimt als er één van de twee ziek is. Als ik het echt niet kon missen maar het wel hád, zou ik haar best geld willen lenen. Maar als het ook maar enigzins zou kunnen, zou ik het haar tóch geven. Ik vind het echt een verschrikkelijk idee dat één van mijn vrienden me iets schuldig zou zijn, en bijvoorbeeld geld zou moeten aflossen. Ik vind het knap als je dat zo van elkaar los kunt koppelen dat je dat op die manier zakelijk aan kunt pakken hoor, maar ik kan het niet. Ik heb echt geen moeite met een zakelijke afspraak of overeenkomst met een collega of een kennis, maar met mijn intieme vrienden wil ik dat gewoon echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier wordt mijn hart warm van. mooi Lies12. echt mooi, en de reacties ook op jouw antword, steengoed. dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou willen dat alle mensen ZO betrouwbaar waren. Maar eerlijk is eerlijk ; echte vrienden zouden zoveel geld niet eens AAN willen nemen zonder de intentie het terug te betalen. Als ze dat wel klakkeloos doen, hou er dan terdege rekening mee dat je het nooit meer terugziet. Maar je kunt je verschrikkelijk in mensen vergissen, en ik zou nooit meer overwegen iemand zonder meer meer dan een paar dagen boodschappen, een paar keer vervoeren met de auto of een enkele keer huur of gas/water/licht te betalen. Noem me onchristelijk of asociaal, maar ik ben WEL goed maar NIET gek. Er zijn iets teveel berekenende mensen danwel opportunisten die er al dan niet opzettelijk op uit zijn eigen voordeel te laten prevaleren, en geen enkel probleem hebben misbruik te maken van iemands goedheid. Niet meer van de mijne in elk geval, zelfs mijn allerbeste vrienden niet. (Want dat zijn dan vaak al HEEL snel geen vrienden meer). @Basta ; je vraagt waarom vrienden alles voor elkaar over hebben behalve als het op geld aankomt ? Ik denk - in elk geval in mijn geval - doordat ze al door schade en schande wijs (en arm) geworden zijn, en vriendschap GEEN ENKELE garantie geeft, noch op de korte, maar zeker niet op de lange termijn. Vrienden komen en gaan in de loop van je leven, en ALS er dan nog een schuld openstaat, kan dat maar beter een zakelijke zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen: ik vind het niet asociaal hoor, zoals jij het aanpakt. Alleen doe ik het anders. In je laatste alinea heb je het over het openstaan van een schuld, en dat dat beter een zakelijke kan zijn: ik wil dus helemaal geen schulden open hebben staan. Daarom leen ik niet, maar geef ik alleen. Of zamel ik in (zie eerdere reactie) of wat dan ook. Maar het is dus niet dat ik iets geef en het dan alsnog een keer terugverwacht of stilletjes hoop het terug te krijgen. Als je dát wilt, kun je er inderdaad beter een zakelijk iets van maken. Maar ik WIL dus geen garantie dat ik geld dat ik geef, terugkrijg. Als ik het niet kan missen, krijgen ze het namelijk niet. Dat zouden sommige mensen misschien een vorm van asociaal gedrag of van lafheid kunnen noemen, maar dat is gewoon hoe ik het doe. En Basta: dat is ook inderdaad bijbels. Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben, want in de liefde vervul je de hele wet. De brief aan de Romeinen, als ik me niet vergis. Misschien komt daar mijn houding ook vandaan, al is het niet heel bewust. Zal allicht een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit alles heeft niets met christelijk te maken volgens mij. (voel me zelf een humanist).
Ik vind dat je gewoon je afspraken na moet komen!
Wanneer je dit om welke reden dan ook niet kunt, dan moet die vriend zo veel fatsoen hebben om dit zelf aan te kaarten en te bespreken dit is nl. bij "echte vrienden" mogelijk!
Uiteindelijk had "die vriend" ook wel de moed om er om te vragen toch?
Om dit dan met een lach en een smoes af te doen zegt mij genoeg over de mentaliteit van "die vriend"
Het is te gek voor woorden dat je daar steeds om moet vragen, één keer is oké (vergeten is nl. menselijk) maar daarna zou voor mij de kous af zijn!
Door schade en schande wordt je wijs.
Vraagt die "vriend" zich ook wel eens af of de geldschieter zelf het geld hard nodig heeft? (kwestie van empathie).
Mijn advies is: na zo veel maanden, kap er mee er zijn vast en zeker nog wel "echte vrienden" te vinden.
zeg tegen hem dat hij dit al een paar keer heeft gezegd en hij binnen die paar maanden waarschijnlijk toch zijn loon heeft gehad.

vraag hem welke datum je hem er weer even aan moet helpen herinneren, want ook bij groeit het geld niet aan de bomen.

weet niet of het ee type is die graag de grote jongen uithangt zodra er meer mensen bij zijn?
dan kan je op dát moment hem er even aan herinneren, als anderen 'per ongeluk' ook meekrijgen hoe lang hij moeilijk kan doen over een tientje.

bij jou groeit het immers ook niet aan een boom, dus ik zou de druk wat opvoeren aangezien het er anders niet van komt zoals hij heeft laten blijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen vriend. Althans niet een met karakter. Afscheid van nemen, goedkoper achter een nepvriendschap kan je bijna niet komen.
12 jaar geleden
je KAN de politie inlichten, maar je kan natuurlijk ook even wachten tot je zijn loon hebt gegeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind niet dat jij het nu nog moet laten zitten. Wanneer er al diverse malen om is gevraagd en er lacherig over gedaan wordt, wordt het een principekwestie. Hij is onbetrouwbaar, niet jij!

Waarschijnlijk neemt je vriend neemt een loopje met je. Het 'slechte effect' die dit hele gedoe op jullie vriendschap heeft, komt niet door jou. Ongeacht of je nu wel of niet om het geld vraagt...

Conclusie: wèl om het geld blijven vragen en blijven aandringen!

Hoe? Spreek je vriend hier serieus op aan. Vraag hem eerst om het geld. Wanneer hij het niet geeft (op het afgesproken moment) laat je hem weten dat je het erg jammer vindt dat hij zo laks met jou omgaat. Jullie hadden een afspraak en hij ziet daar blijkbaar vanaf. Misschien vindt hij € 10,- niet de moeite van het gesprek waard, maar àls er iemand is die mag beslissen of jullie het erbij laten zitten, ben jìj dat.

Als hij geen goede reden (ècht platzak zijn en op salaris moeten wachten en tot hij je heeft terugbetaald nog geen dubbeltje uitgeven aan iets dat niet strikt noodzakelijk is) heeft en toch blijft weigeren terug te betalen, mag je hem best zeggen dat je je bestolen of opgelicht voelt. Door vreemden is dat niet leuk, maar door vrienden al helemaal niet. Vrienden stelen niet van elkaar!
Je weet wel leukere dingen met je geld te doen dan uitlenen aan vrienden om vervolgens niet meer terug te krijgen.

Mocht het trouwens het geval zijn dat je nogal jong bent, jong zijn heeft soms zijn voordelen, want dan is je vriend vast ook jong. Zeg hem dat je het met zijn ouders gaat bespreken als hij het geld niet teruggeeft en doe dat ook! :-)

Als je het geld wèl kunt missen, zou je ook een gesprek aan kunnen gaan over het waarom van het nalaten van terugbetaling. Jouw conclusie is dat hij diep in de shit zit en zeg hem dat je hem die € 10,- schenkt, als hij deze ècht niet kan terugbetalen.

Als hij echt niet terug kòn betalen zal er van jullie beiden een last afvallen. Dan kun je het loslaten.

Als hij wel kàn terugbetalen, zal hij het vast wel gaan doen wanneer hij het idee heeft als 'arme sloeber' bekend te komen staan. Doet hij dit niet, dan leer jij je vrienden kennen. Niet leuk, maar wel leerzaam!

Succes! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer ik het gevoel had dat hij niet echt van plan was mij het geld terug te betalen zou ik hem zonder enige boosheid er elke keer op aanspreken als ik hem zag. En verder niet reageren op zijn lachen of excuses maar er gewoon weer naar vragen als ik hem zag... en weer... en weer... en weer...
Ook als er anderen bij staan. Ook niet reageren op wat anderen zeggen maar gewoon steeds alleen maar vriendelijk vragen: -Ik zou graag het tientje terug willen dat je van mij leende.-
Uiteindelijk krijg je het.

Bovenstaande kan je doen wanneer het idee om het tientje maar te vergeten je toch dwars blijft zitten, en dat doet het blijkbaar want anders stel je nu deze vraag niet. Voor mij is een tientje ook heel lang een groot bedrag geweest wat ik niet kon missen. Maar ik zou er ook geen ruzie om willen hebben. En het toch terug willen krijgen.
Ik had het een poosje geleden met een groter bedrag. Ik was vastbesloten het geld terug te krijgen. Het heeft me 2 jaar gekost maar ik heb het wel terug.
Zonder ruzie.

Succes.
12 jaar geleden
Vraag wanneer je je geld terug krijgt als zijn ouders of zijn lief erbij staat. Leen hem dan nooit meer geld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mij tip is geen geld of iets anders uit meer uitlenen aan de persoon,ik kan iemand van mij werk ook dat bij mij gedaan heeft,ik heb de tip gebruik,zin dien heb ik geen last van die persoon,mag ik je nog een tip geven,zorgen dat geld betaling eerlijk is verdeeld tussen 2 en meer personen,dat niet alles van jou afkomt.