Bestaat er in NL ook zoiets als een pawn shop??

In Amerika stikt ut van de pawn shops en cash 4 gold shops. Maar bestaat er in nederland ook zoiets???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Arnhem zitten ze ook...

Het beste antwoord

Ja hoor, dat bestaat in Nederland ook:
ruil voor geld een onderpand geven, vooral roerende goederen: kostbaarheden belenen.

Dat heet een pandjeshuis.
http://www.tnsdirectgeld.nl/

Volgens mij "stikt ut" in Amsterdam ook van de pandjeshuizen.
Er is zelfs een landelijke keten:
http://www.usedproducts.nl/vestigingen/

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kon er even niet opkomen, maar de juiste naam is de lommerd.

Een lommerd (verbastering van lombard), officieel bank van lening, ook (houder van een) pandhuis, is een kredietinstelling, waar leningen kunnen afgesloten worden tegen een onderpand van roerende goederen zoals juwelen, zilverwerk, kunst- en siervoorwerpen, boeken, e.a. voorwerpen van waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja in Almelo heb ik er een gezien, zo'n tien jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds kort zit er ook in Rotterdam een "Used Products" vestiging, in de Jonker Fransstraat vlak bij het Centrum.
Ook vlakbij/aan het Oostplein een Juwelier die graag inkoopt.

Vroeger waren er veel meer, maar ja toen waren de mensen veel armer en verdienden ook veel minder dus bij grote uitgaven was het niet zo bijzonder om de weinige rijkdommen te gaan "belenen", wat je op Veronica-tv ziet in 'Hardcore Pawn' en 'Pawn Stars'.

Toegevoegd na 8 minuten:
In Den Haag zit het 'Pandhuis' onderdeel van de GKB (gemeentelijke kredietbank) waar je als je contant geld nodig hebt een onderpand kunt achterlaten en daar dan cash geld voor krijgt...

Anekdote: In Amsterdam was een 'pandhuis' waar iemand zich afvroeg wat die fiets in de hoek daar toch deed al maandenlang? Navraag leverde op: de fietsenstalling was zo duur geworden en op deze manier was het nog wel te betalen...!

Toegevoegd na 14 minuten:
Vergeet ik mijn bron te vermelden!

www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Contant-geld-lenen-bij-het-Pandhuis.htm