Hoe verdient een Islamitische bank geld?

Europese banken verdienen geld door het uit te lenen. Als vergoeding vragen ze rente, dat is de belangrijkste bron van inkomsten voor een bank.

In Islamitische landen mogen mensen geen geld lenen tegen een rente vergoeding, dit mag niet van de Islam. Hoe verdienen banken hier dan hun geld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

De sharia staat twee methoden toe om geld te verdienen aan het uitlenen van geld.

De eerste is het delen van de winst (of verlies) dat met geleend gemaakt wordt. Dat betekent dat als ik jou 100 Euro leen, en dat investeer jij en daar maak je 20 euro winst mee, wij de winst, volgens een vooraf aangesproken verdeel sleutel, verdelen. Dat geld ook voor verlies, dus als je20 euro verliest, draag ik deel van dat verlies. Dat heeft tot gevolg ,dat ik als financier meer betrokken ben bij jouw investeringen, en als het even tegenzit ik ook eerder geneigd zal zijn om extra geld te investeren.

De tweede methode waarop zij geld verdienen is door van te voren afspreken jou geld te lenen tegen een vaste vergoeding. Dus ik leen jou 100 euro. Als we een vergoeding afspreken, bijvoorbeeld 10 euro, dan krijg ik op termijn de 100 euro van jou en de 10 euro vergoeding. De hoogte van de vergoeding is dus niet meer afhankelijk van de looptijd van de lening, en dus geen rente.

Een gevolg hiervan is dat het veel islamitische banken verboden is om geld te investeren in hoog risico dragende producten, zoals aandelen lease.

Onderzoek lijkt uit te wijzen dat islamitische banken stabieler zijn dan de westerse, al is de winst lager.