een opdrachtgever wil auteurs- en gebruiksrecht van mijn foto afkopen. wat is het gebruikelijke tarief per foto?

ik ben fotograaf en heb voor een firma een aantal foto's gemaakt.

de klant was zo tevreden over de foto's dat deze nu de rechten van de foto's van mij wil afkopen zodat ze de foto's ongelimiteerd mogen gebruiken voor bijvoorbeeld drukwerk en website.

ik sta hier voor open, maar weet niet wat het gebruikelijke tarief is wat ik per foto kan vragen daarvoor. wie weet waar ik deze informatie kan vinden?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou in ieder geval wel willen dat mijn naam er altijd bij staat zodat je toch een vorm van reclame hebt voor jezelf.

Antwoorden (2)

Handig in deze situatie is om contact op te nemen met erkende fotostudio's die tevens een lang bestaan hebben. Deze weten je juist en rechtvaardig te informeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn daar geen vaste tarieven voor. Op internet worden hier en daar wel bedragen genoemd; geen vergoeding per foto, maar voor de complete serie. Meestal zijn dat bedragen tussen 300 en 2.000 euro, maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van het aantal foto's dat je geleverd hebt én van je beroepservaring en tarieven.

Wat vaak gebeurt is dat het copyright standaard bij de fotoprijs is inbegrepen. Veel opdrachtgevers vinden dat prettig omdat ze dan de foto's dan opnieuw kunnen gebruiken zonder weer met de fotograaf te moeten onderhandelen over de prijs.

Ik kan me overigens ook voorstellen dat je in dit specifieke geval helemaal geen vergoeding vraagt voor hergebruik. De klant zal, omdat hij tevreden is, vast nog weleens bij je terugkomen met een nieuwe opdracht en wellicht je naam aan anderen doorgeven.

Maak wel duidelijke afspraken over naamsvermelding bij hergebruik én over het feit dat men de foto's alleen onbewerkt mag herplaatsen. En verder zou mijn advies zijn: als je weer eens een offerte uitbrengt, reken dan prijzen inclusief een bedrag voor afkoop van het gebruiksrecht.
Pieter2011