Waar vind ik informatie over bedrijven in de jaren 30- 40?

Ik ben op zoek naar informatie over bedrijven in de vooroorlogse jaren. Waar vind ik dat? Op Internet en Wikipedia vind ik teveel informatie. Concreet zoek ik naar case studies met succesverhalen of falingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik hoop dat ik je vraag goed interpreteer. Je vindt teveel informatie, en je zoekt bedrijven waar een interessant verhaal over te maken zou zijn.

De bank Mendelssohn & co, zou een interessant verhaal kunnen worden. In 1920 opgericht en failliet in 1939. Vergt wel veel research, maar misschien de moeite waard. De kunstverzameling, de juridische strijd, en de schilderijen die uiteindelijk toch in het Rijksmuseum terecht zijn gekomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mendelssohn_%26_Co._%28Amsterdam%29

Een succesverhaal zou de "Leerdam Glasfabrieken" kunnen zijn. Uiteindelijk wel overgenomen door de "Vereenigde Glasfabrieken", maar dat zal vast niet gebeurd zijn, omdat het er zo slecht ging. Kun je ook best leuke verhalen bij vertellen: het enorme succes van het ontwerp van het "gildeglas", beroemde ontwerpers die er werkten, zoals Hendrik Petrus Berlage, de beroemde directeur Cochius, die nog de aanzet heeft gegeven voor het glasmuseum, en zelfs kun je Bert Haanstra erbij halen, met zijn film over glas uit 1958.

Misschien helpt dit je iets verder?