Wat is de reële economie in Nederland?

Wat is de reële economie in Nederland nou precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat is de Nederlandse reële economie ?

De reële economie is de term voor alle tastbare economische bedrijvigheid en geldhandel buiten de beurs. De beurs is namelijk de virtuele economie, een handel in aandelen en vele andere financiële producten die zich afspeelt via de beursschermen. De koersen van aandelen kunnen volstrekt afwijken van de werkelijke waarde van bedrijven, zowel in positieve als negatieve zin. Maar als de beurshandel, zoals nu, geen enkel vertrouwen heeft van beleggers, kan dat overslaan op de reële economie. Alleen al door de enorme verliezen die beleggers op de beurs hebben geleden is er veel ‘ welvaart’ in rook opgegaan. Het negatieve sentiment op de beurs, bijvoorbeeld de angst voor een recessie, kan ook op zichzelf al leiden tot een recessie.

De honderden miljarden die de Europese en Amerikaanse overheden gestoken hebben in reddings- en garantieplannen voor de banken moeten voorkomen dat de crisis in de financiële wereld overslaat naar de reële economie. Zeker is overigens al wel dat de crisis zal leiden tot minder of stagnerende economische groei in Europa en dat de VS niet aan een recessie zal ontkomen