Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) heeft recentelijk uitgerekend dat maarliefst 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens gebruik maken van de in eigen land opgewekte windenergie !

Van deze website heb ik de volgende duidelijke onderbouwing van dit getal :

Hoeveel windenergie wordt er opgewekt in Nederland?
Momenteel (februari 2011) staan er in Nederland 1.868 windturbines op land (en near-shore) en 96 windturbines op de Noordzee, samen een vermogen van 2.245 MW (bron Windenergie-nieuws). Alle windturbines bij elkaar leveren jaarlijks ongeveer 5,2 miljoen MWh elektriciteit. Dat is 4,5 procent van alle elektriciteit die in Nederland wordt verbruikt (huishoudens, industrie, verkeer etc.). Omgerekend naar huishoudens is het genoeg stroom voor ongeveer 1,5 miljoen huishoudens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de cijfers even aan de kant,
energie is iets wat opgewekt word en direct ge-(ver)bruikt moet worden. alle energie die opgewerkt word door wind turbines van de grotere maatschappijen stroomt het nederlandes stroom net in. als het hard waait zal een kolen centrale minder veel hoeven produceren.

het is dus niet zo dat als ik bij aanbieder A een 100% windstroom abbonement afneem is ook daadwerkelijk 100% windstroom geleverd krijg. wel zo is het dat alles wat ik verbruik ook door de leverancier word opgewekt (bij 100% windstroom is dat dus ook alleen wind stroom)