ik werk in ploegendienst, heb een contract voor 40 uur maar werk standaard 60 uur worden die uren ook meeberekend in de ww? Ontvang wel ploegentoesla

Ik begrijp dat de ploegentoeslag wel mee telt maar tellen de overuren van de nachtdiensten ook mee, want een wwuitkering op basis van 40 uur is heel wat anders dan een uitkering op basis van 60 uur. Die standaaard wel gemaakt worden door de ploegendienst.

Toegevoegd na 5 uur:
Als het goed begrijp is het dagloon dus gewoon het loon wat je verdient ongeacht het aantal uren.
In principe wordt dat berekent door het jaarloon te delen door het aantal gewerkte dagen. En wordt er dan niet uitgegaan van die 40 uur.
Dit zou inhouden dat het uwv vorig jaar veel te weinig heeft uitgekeerd, en mocht ik nu ontslagen worden dan moet ik dat dus in de gaten houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Hoogte van een WW-uitkering

Een uitkering bedraagt gedurende de eerste twee maanden 75% van het dagloon, vanaf de derde maand en vervolgens voor de duur van de uitkeringsperiode waarop u op basis van uw arbeidsverleden recht heeft, is dit 70% van het dagloon.

Het dagloon wordt gebaseerd op het loon dat u gemiddeld per dag verdiende in het jaar vòòrdat u werkloos werd. Dat betekent dat bonussen en/of 13e maand betalingen vaak wel meetellen. Emolumenten als een auto van de zaak, bijdragen van de werkgever aan zorgverzekering en pensioenregelingen, telefoonvergoedingen, reiskosten en onkostenvergoedingen tellen niet mee.

Het dagloon is echter nooit meer dan het wettelijk maximum van € 188,88 (2011) per dag. Ook is het bedrag van het dagloon inclusief 8% vakantiegeld. De uitkering wordt per 4 weken berekend en uitgekeerd en vakantiegeld wordt gereserveerd en doorgaans in de maand mei uitgekeerd.