Wat is de verwachting de komende tijd voor de rente?

Dan bedoel ik de rente voor leningen en de spaarrentes? Deze lijken beide omhoog te gaan, heeft dit te maken met de oplopende inflatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Dat de rente mogelijk om hoog gaat . Geen mens weet het . Maar , de rente staat laag ! Kan nog een fractie lager , maar kan hele stappen omhoog . De rente wordt min of meer kunstmatig laag gehouden . En ja een afwaardering Vd AAA status of zelfs het gerucht kan de rente doen stijgen ! Maar niemand die het weet , gebruik je eigen boeren verstand .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rente gaat omhoog door verwachte inflatie. ook gaat de rente omhoog als men verwacht dat de Euro minder waard wordt dan andere valuta.
Het beste kan je kijken naar het verschil tussen de lange termijn (LT) rente en de korte termijn (KT) rente. De LT is altijd hoger (omdat er ook een risico voor de uitlener in zit) , maar bepalend is het verschil tussen LT en KT. In de LT zit de verwachting van de geldmarkt ingebakken. Is het verschil groot verwacht men rentestijging en als het verschil klein is verwacht men geen stijging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leek er een maand of 2 geleden even op, of de rente zou gaan stijgen. Maar in de maand februari hebben veel banken de rente op spaarrekeningen alweer verlaagd. (SNS, Ohra, NIBC, Delta Lloyd, Leaseplanbank)

Je stelt zelf al in je toelichting, dat de hoogte van de rente te maken heeft met de inflatie, maar het heeft met nog veel meer te maken. Huizenprijzen, koers Euro, consumentenvertrouwen, economische groei, en zelfs hoe de zaken zich in Griekeland ontwikkelen.

Het is net zoals met de huizenprijzen; niemand weet wat er gaat gebeuren. Een topman van Rabo beweert dat er de komende 2 jaar nog 35% van de huizenprijzen afgaat, en een ander beweert weer, dat we het dieptepunt hebben gehad, en de prijzen weer gaan stijgen.

Het voorspellen van de hoogte van de rente is onmogelijk, en ook het gegeven dat de rente nu laag is zegt niets. Want het kan nog lager.
Bekijk deze site, vol met uitermate ingewikkelde analyses.
http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=wat+zijn+de+verwachtingen+van+de+rente
Daar zouden ze er dus iets zinnigs over moeten kunnen zeggen, maar als je de conclusie ziet, lees je simpelweg dat voorspellen niet mogelijk is.

"Conclusie
Indien deze trends doorzetten is de verwachting dat de spaarrente op termijn verder zal stijgen, tenzij de economie zo zeer verslechtert dat Nederland in een recessie belandt. De inflatie zal dan door de achterblijvende bestedingen omlaag gaan, maar ook de spaarrente zal dan weer dalen. De verwachting voor de rest van 2011 en begin 2012 is vooralsnog neutraal."

Op deze manier kunnen we ook voorspellen of we een mooie zomer krijgen of niet. Want een voorspelling als: "het wordt een mooie zomer, als het niet teveel gaat regenen, en als de zon flink gaat schijnen", daar hebben we niets aan, en geeft aan dat het weer voor komende zomer, net zoals de hoogte van de rente, niet te voorspellen is.