Als ik een erfenis accepteer ben ik dan ook verantwoordelijk voor ontruimen van het huis en de begrafenis?

Ik ben enigst kind en heb al zeker 10 jaar geen contact met hem, zijn gezond is niet al te best. Wat zijn mijn rechten en plichten mbt de erfenis? Mijn vader heeft nog wel een broer en zus.

12 jaar geleden
1.4K
Pieter2011
12 jaar geleden
Je wordt al overstelpt met antwoorden, maar misschien heb je hier ook iets aan: http://www.erfwijzer.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt vooral af van een eventueel testament. Zonder testament heb je recht op alles (inclusief verplichtingen), maar je kan de erfenis ook weigeren. Ontruimen en begrafenis zijn uit te besteden.
Daar hoef je niet eens je huis voor uit als je echt niet wil of kan. Natuurlijk is het wel zo netjes om het in overleg met de broer en zus te doen. Misschien verstandig er toch nog een keer langs te gaan, die kans krijg je nooit meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor jackD

Het beste antwoord

Lastig voor je. Maar wel goed dat je er toch bij stilstaat.
Toen mijn vader overleed had ik ook al een tijd geen contact met hem gehad en ik wist niet beter of hij had alleen maar schulden. Mij werd daarom aangeraden om "afstand te tekenen van de erfenis", om te voorkomen dat schuldeisers bij mij aan zouden kloppen. Voordeel: je bent niet aansprakelijk voor evt. schulden. Nadeel: je mag ook niets - maar dan ook echt niets - van zijn persoonlijke bezittingen uit zijn huis halen. Nog geen foto-album. Want dan ben je aan het "stelen". Zo is het mij destijds verteld.

Mijn vader had een uitvaartverzekering, dus hoe het zit met het regelen van de begrafenis weet ik niet. Dat was allemaal netjes geregeld. Wij hebben overigens geen afstand getekend, waardoor we verplicht waren zijn woning te ontruimen en huur, telefoon, etc. op te zeggen. Dat was even nogal veel administratieve rompslomp, maar uiteindelijk is het allemaal goed gegaan.

Laat je anders even goed informeren door een notaris, zoals eerder ook al werd gezegd. Zij weten dit soort dingen precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een kind , erft in theorie altijd . (in nl) De ontvanger kan op verschillende manieren de erfenis ontvangen . Zonder in termen te vervallen , ontvang je zonder voorbehoud , dan de lusten en lasten , ontvang je met voor behoud (eerst even kijken wat er is ) . Of alleen ontvangen wat je wil , een stukje . Of verwerpen . Dat soort dingen moet je bij de griffie / recht bank regelen . Binnen een bepaalde tijd na overlijden van . Google eens beneficiair ontvangen . Ik heb nu daar mogelijkheid toe .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar geen mogelijkheid toe . Ps de info is globaal . Ook voor info precies bij de griffie , ook bij een notaris ,natuurlijk .
Als je een erfenis accepteert, dan neem je ook eventuele schulden over en alle zorg voor afhandeling voor lopende zaken. De nalatenschap, rechten en plichten van de overledene gaan over op de erfgenaam. Ook de kosten van de begrafenis, tenzij er een verzekering is die alles dekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien het contact wat je met je vader hebt is het nog maar de vraag of je erft. Want je vader kan je wel onterven!
Maar als je erft en je accepteert de erfenis dan ben je inderdaad verantwoordelijk vor het ontruimen van het huis en de begrafenis.
Er zijn echter verschillende manieren van accepteren.
Voor advies kun je gerust contact met me opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen testament is of als je in het testament als niet onterfd genoemd staat dan ben je erfgenaam.
Als je bang bent dat de schulden groter zijn dan de bezittingen dan kun je de erfenis beneficiair ofwel onder het voorrecht van boedelbeschrijving aanvaarden.
Dat houdt in dat je niet hoeft te betalen als de schulden groter zijn dan de baten.
Als je de erfenis verwerpt en de gemeente draait op voor de begrafenis dan kan de gemeente toch die kosten op jouw verhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er in mijn antwoord even vanuit dat er geen testament is opgemaakt, als dat wel het geval is dan worden deze zaken nl daarin geregeld.

Het ontvangen van een erfenis maakt je niet direct tot executeur al wordt dat wel van je verwacht. Je kan ook samen met oom en tante overleggen of zij daar iets in willen betekenen, zij zullen vast op de hoogte zijn van jullie verstandshouding. Maar helemaal niets doen is vrijwel onmogelijk.

Als het een huurhuis is zal de huur moeten worden opgezegd en het huis ontruimd vóór een bepaalde datum. Doe je dat niet dan doet de verhuurder dat en zend je de rekening.
Is het een koophuis dan zal je het huis willen verkopen om de erfenis te vergroten. Bij de verkoop kán je bedingen dat je de huisraad laat staan, maar dat moet de koper dan wel accepteren.