Voordelen zijn duidelijk:
- geen valuta risico, dus veel meer handel onderling
- ongelofelijk veel minder administratie- en wisselkosten, voor organisaties, handel en personen.
- beter een machtige grote krachtige munt dan een zwak lullig lokaal muntje waar ze in het buitenland in het beste geval wel eens van *gehoord* hebben.

Nadelen:
- De nationale politiek kan geen invloed meer op de wisselkoers uitoefenen. Dus als land gewoon egoistisch je munt devaluaren ten kosten van de buitenlandse concurrentie, dat is er niet meer bij.
- elk EU land kan niet meer de sinterklaas uithangen en geld bijdrukken naar believen ten koste van andere europeanen. Er moet een serieus huishoudboekje bijgehouden worden.

Zoals je ziet zijn de nadelen van een individueel land dat aan de unie meedoet, de voordelen voor alle andere landen die aan de unie meedoen.

Als je de voordelen optelt bij de voordelen vanuit de nadelen, dan hou je alleen maar voordelen over VOOR DE EU als geheel.
We worden er met zijn allen ongelofelijk veel rijker van. Ten koste van Amerikanen en Aziaten.
Kijk maar naar de rol die de Euro nu al speelt als reservemunt wereldwijd. Het neemt die rol nu al (zo snel al na invoering) langzamerhand over van de dollar die hem decenia had. Wat daarvoor weer de Engelse pond was.
Wat de terughoudendheid van de Britten verklaart. Ze hadden langgeleden de 'wereldmunt' en begrijpen nog steeds niet goed dat dat allang niet meer zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat 'zwakke lokale muntje' is anders wel veel te goedkoop van de hand gedaan door de Hr Zalm!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha , een econoom. Vertel mij eens wat zijn rekenmethode was, wat jou rekenmethode zou zijn, de verschillen daartussen en hoe het komt dat die verschillen er zijn. Op politieke gronden kun je altijd vinden dat jou munt meer waard is dan die van de buren. Maar welke economische argumenten draag je daarvoor aan? En de enorme waardevermeerdering van onze nederlandse geldvoorraad door europese effecten? reken je die mee? Of laat maar zitten? Neem maar van mij aan dat als we destijds NIET hadden meegedaan dat we nu *vele malen slechter* waren afgeweest. En een donkerder toekomst hadden gehad ook nog.

Andere antwoorden (7)

Voor:
-Makkelijker betalingsverkeer.
Tegen:
-Hmm... Kan ik zo niet opkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen:
- Je kan overal makkelijk betalen -> geen geldwisselen
- Je bent niet afhankelijk van 1 economie
Nadelen:
- Geen 'nationaal' teken meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gootste voodeel: onze export is nauwelijks meer afhankelijk van koersfluctuatie. Dat is economischer een zegen. Bovendien is prijsvergelijken makkelijk. Ik koop vaak, maar vergelijk altijd een internetaankoop.
Onderweg in Europa kun je nu tenminste koffiedrinken onderweg zonder met verschillende doosjes met munten bij je te hoeven hebben.

Nadelen: geen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen:

-Koersvast
-Niet meer hoeven wisselen
-niet meer hoeven omrekenen

Nadeel:
-Mensen zeuren nog steeds over het gemis van de gulden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle voordelen zijn hier boven al genoemd.

Het enige nadeel dat ik écht vind, is dat we nu zulke lelijke bankbiljetten hebben, we hadden zulk prachtig geld. Dus ik mis die mooie biljetten, niet de gulden als munt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies... +1
Voordelen:
-geen geld omwisselen als we op vakantie willen.
-Voor de boeren is het makkelijker een normaal inkomen te krijgen
-Sterke positie van de Euro t.o.v van Japan en vs.
-geen schommelende wisselkoersen meer.
-voor beleggers is het makkelijker om te doorzien en te vergelijken.

Nadelen:
-Invoering Euro koste veel geld
-staat kan niet veel meer investeren.
-Grotere landen hebben meer te zeggen dan kleinere landen
-geen politieke unie.
-werkeloosheid neemt toe.
-sociale voorzieningen gaan in een welvarend land achteruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bron is een HAVO/VWO praktische opdracht. Ik vind de conclusie mager en kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de nadelen klopt 3 een beetje, niet eens bovenmatig, de rest is je reinste flauwekul.
Ha, die IVV;

Een klein nadeel is dat het 'op vakantie'-gevoel er in het buitenland iets door is afgenomen.