wat betekenen de symbolen Ve en Vb?

bij natuurkunde.

Toegevoegd na 16 minuten:
en wat betekent Eb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (3)

Ve is denk ik de eindsnelheid en Vb de beginsnelheid.

Toegevoegd na 5 minuten:
De v staat voor snelheid (velocity). Een klein lettertje rechts onder de v geeft aan om wat voor snelheid het gaat. Vg kan bijvoorbeeld de gemiddelde snelheid zijn. De begin- en eindsnelheid worden ook wel geschreven als Vbegin en Veind. 'begin' en 'eind' staan dan net als 'b' en 'e' rechts onder de v.

Toegevoegd na 21 minuten:
De hoofdletter E staat voor energie. Misschien dat Eb dus de hoeveelheid energie aan het begin is. Het zou ook kunnen dat het de bewegingsenergie is (kinetische energie).

Toegevoegd na 22 minuten:
De hoofdletter E staat voor energie. Misschien dat Eb dus de hoeveelheid energie aan het begin is. Het zou ook kunnen dat het de bewegingsenergie is (kinetische energie).

Toegevoegd na 25 minuten:
(Twee toevoegingen hierboven zijn precies hetzelfde doordat de site er opeens uitlag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal +1! (als ik kon stemmen met mijn punten...)
De hoofdletter V betekent meestal een Volume.
Een kleine letter v betekent meestal een snelheid.
b voor begin, e voor eind.

Toegevoegd na 1 minuut:
E staat voor energie.
12 jaar geleden
Om het nog helderder te maken: hoofdletter V kan ook staan voor (elektrische) potentiaal. Maar dan heb je meestal Va en Vb - de spanning op bijvoorbeeld een dubbeleplatengeleider is het verschil tussen Va en Vb; delta-V.

E staat inderdaad meestal voor energie. De totale energie wordt klassiek gezien gegeven door de som van de kinetische energie K (of T) en de potentiële energie U - maar die laatste wordt soms ook met een V geschreven.

Het hangt dus een beetje van de context af.