Voor stage ga ik tijdelijk samenwonen, wat verandert er?

Mijn vriend werkt en ik studeer nog. Hij heeft een eigen huis en ik wil bij hem gaan wonen, tijdens mijn stageperiode van 5 maanden. Wat voor gevolgen zitten hieraan? Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ik neem aan dat je voor die periode van 5 maanden geen samenlevingscontract gaat tekenen oid?

In principe verandert er dan helemaal niets. Behalve je adres van inschrijving natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vriend verhuurt tijdelijk een deel van zijn woning.
Ook al krijgt hij daar niets voor, het wordt wel zo gezien.

Over de inkomsten uit kamerverhuur betaalt een particuliere verhuurder geen inkomstenbelasting, tot aan een bepaalde grens.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/kamerverhuur/hospitakamers.

Jouw vriend krijgt een hogere aanslag afvalstoffenheffing van de gemeente.
Die moet hij weer zelf op tijd stop zetten.

Voor de rest:
Wanneer mensen samenwonen zonder contract, betekent dit niet dat het samenwonen geen gevolgen heeft. Veel overheidsinstanties verbinden regels aan het samenwonen, wanneer mensen een gezamenlijke huishouding voeren. Bijvoorbeeld op het gebied van uitkeringen en belastingen.

Maar als je daar niets mee te maken hebt,
en de samenwoning duurt korter dan 6 maanden,
dan is er niets aan de hand.

Samenwonen en contract | Rijksoverheid.nl
www.rijksoverheid.nl/samenwonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch een kritische noot bij de eerste opmerking: er is helemaal geen sprake van kamerverhuur en je vriend krijgt dus ook niet te maken met inkomen uit het kamerverhuur. Dat is alleen zo als hij jou een huurcontract wil laten tekenen en dat kan ik me niet voorstellen. Het delen van kosten voor ene huurwoning bij het samenwoning is geen onderverhuur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt dus ook voor het delen van kosten bij een koopwoning.
fisbel
12 jaar geleden
Jazeker verandert er dan wat.
Als jullie langer dan een half jaar samenwonen (binnen de periode 1 januari – 31 december) worden jullie verplicht toeslagpartners van elkaar. Het inkomen van je vriend en jouw inkomen worden dan samengeteld. Grens zorgtoeslag voor partners is in 2012: € 51.691
In principe vrij weinig. Als jij het adres waar je nu woont en waar je bij de gemeentelijke basisadministratie ingeschreven staat houdt, dan hoef jij je niet bij je vriend in te schrijven. Er verandert dan niets.

Als jij je wel op zijn adres inschrijft bij de gemeente dan kan dat gevolgen hebben voor jullie zorgtoeslag als jij langer dan zes maanden bij hem blijft wonen. Jullie worden dan namelijk samen toeslagpartners. De hoogte van de toeslag hangt dan af van jullie beider inkomen. Let wel: je bent nu weliswaar van plan om slechts 5 maanden bij hem te wonen, maar heb je daarna een ander adres om je in te schrijven?

Hij werkt en heeft geen uitkering dus daar zal voor hem niets veranderen.

Er zijn gemeentelijke en waterschapsbelastingen die afhankelijk zijn van het aantal inwonenden. Per gemeente en waterschap is er geregeld hoe en wanneer er meer betaald moet worden. In mijn waterschap is het zo dat er 1 peildatum per jaar is. Woonde hij op die peildatum alleen dan betaalt hij het tarief voor een eenpersoonshuishouden. Woont hij op de peildatum samen met jou ingeschreven, dan betaalt hij voor het hele jaar voor een meerpersoonshuishouden, ook al ga jij na vijf maanden weg.