Als ik het maximale inkomen overschrijd welke gevolgen heeft dat op de studiefinanciering?

Als ik meer dan €13.362,53 bij verdien met mijn bijbaantje heeft dit gevolgen voor mijn studiefinanciering. Maar wat zijn die gevolgen?
Mocht het net zo gaan als vorig jaar ben ik bang dat ik dit bedrag overschrijd (als ik niet ingrijp dan).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gaat je stufi omlaag of je moet een deel terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of ze het intrekken of dat hij verlaagt word. Maar ik weet wel dat als je het niet aangeeft je later veel moet terugbetalen. Dus geef het wel optijd door en voorkom dat je (extra) schulden gaat maken.

Het beste antwoord

De regel is dat je in de maand dat je de 13.362,53 overschrijdt dat je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je moet dan op de 1e van die maand de studiefinanciering stopzetten.

Je hebt trouwens tot 1 juli van het opvolgende jaar om je studiefinanciering met terugwerkende kracht stop te zetten. Dat kan handig zijn als je er te laat achter komt. Je hoeft dan alleen het teveel ontvangen geld terug te betalen.

Doe je dat niet dan moet je alles boven de bijverdiengrens terugbetalen, maar nooit meer dan wat je ontvangen hebt. Stel, een uitwonend student gaat in november over de grens heen en verdient in november en december nog bruto 1500 euro, dan moet hij 1500 euro terugbetalen. Ter vergelijking: als hij in november (of voor 1 juli 2012) zijn studiefinanciering had stopgezet dan had hij slechts 2 keer de uitwonende beurs (dus in totaal zo'n 515 euro) misgelopen of terug moeten betalen.

Over de berekening: loon telt mee in de maand dat het uitbetaald wordt. Winst uit onderneming (of resultaat uit overige werkzaamheden) telt per maand 1/12 van het totaal mee. Eventueel inkomen uit box 3 telt ook 1/12 per maand mee. Aftrekposten worden overigens ook 1/12 per maand van je inkomen afgetrokken.

Toegevoegd na 51 seconden:
Tot studiefinanciering hoort trouwens ook het studentenreisproduct. En je je studiefinanciering niet hebt stopgezet dan ben je ook nog rente verschuldigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de maand dat je over dat bedrag heen gaat stopt het rechts op studiefinanciering en ook belangrijk je OV.
Dus vooral je OV op tijd stopzetten. Behalve als je die zo veel gebruikt dat je hem sowieso wilt houden. (dan betaal je er ongeveer 90,- per maand voor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor deze reactie!
Mijn OV gebruik ik niet. Ik ga namelijk altijd met de auto. Dat is ook de reden dat ik normaal veel werk een hele dure hobby