Een lening is een daadwerkelijke lening. Je maakt een afspraak met iemand van wie je geld wilt lenen, en je leent dat geld dan ook echt!

Een kredietopening is alleen maar een afspraak, en je bent vervolgens vrij om er gebruik van te maken of niet. Je maakt b.v. de afspraak dat je geld kunt lenen tegen een rente van 8%, en bepaalt ook de kredietlimiet, en overige voorwaarden en afspraken. Vervolgens is het helemaal aan jou, wat er gebeurt. Het je geen geld nodig, dan gebeurt er niets, maar blijven de afspraken geldig. Heb je opeens geld nodig, dan kun je direct geld lenen, tegen de voorwaarden zoals afgesproken, toen je het krediet had geopend. Een credit-card, of een afspraak met je bank, hoeveel rood je mag staan, zou je een kredietopening kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook is het doel van de lening belangrijk. Zo vraag je vaak krediet aan voor een verbouwing en een lening voor een auto.