Een bullet krediet is een lening, meestal voor een lange termijn, waarbij je alleen rente betaalt over het geleende bedrag, en je niets aflost.

Stel, je ziet een huis voor 5 ton, en je wilt dat kopen. Je inkomen is niet toereikend om maandelijks rente èn aflossing te betalen, maar alleen rente betalen lukt wel. In dat geval kun je proberen de bank zo ver te krijgen dat ze je een aflossingsvrije hypotheek verstrekken. Je betaalt dan 30 jaar lang rente over het geleende bedrag, maar het nadeel is, dat je na 30 jaar veel rente hebt betaald en het huis in principe nog steeds van de bank is. Je bezit dus niets.

Het kan goed uitpakken, als de huizenprijzen fors zijn gestegen in die 30 jaar. Er is dan immers overwaarde. Als je huis dan 8 ton waard is, heb je nog steeds "maar" een schuld van 5 ton, en dan is je winst in ieder geval 3 ton.

Maar als de huizenprijzen gedaald zijn, dan ben je flink de klos. Want ook dan heb je nog steeds een schuld van 5 ton, en als je huis dan nog maar 3 ton waard is, heb je een flink probleem. De bank wil dan geld zien, omdat het onderpand op je lening niet toereikend is, en dat geld heb je niet.

Een straight loan is een heel simpele lening. Zo'n lening wordt door een bank verstrekt, aan b.v. een bedrijf dat op korte termijn geld nodig heeft, en dat bedrag vrij snel (varierend van 15 dagen tot een jaar) terug kan betalen.
Je betaalt niet terug in termijnen, maar aan het einde van de looptijd betaal de de hele boel, rente + aflossing in één keer terug. Je leent b.v. 10000 Euro en na een half jaar betaal je de bank 10750 Euro terug. Je bent dan in één keer van je lening af.

Een straigt loan kun je een beetje vergelijken met een deposito, maar dan werkt het andersom. Je "leent" de bank, voor b.v. gedurende een jaar 1000 Euro, en je krijgt na een jaar 1040 Euro op je bankrekening gestort. Ook daar is het administratief heel simpel. Eén keer storten, en één keer uitbetalen, tegen duidelijke afspraken die niet tussentijds gewijzigd kunnen worden.