Is het boeken en herkennen van een inkoopfactuur mogelijk in GnuCash?

In het verleden deed ik bij mijn werkgever een deel administratie we werkten toen met King boekhoud software. In King boekten we de inkoopfacturen in en later als ik de bankafschriften in gingen boeken dan kwam ik bij een transactie van een ingeboekte inkoopfactuur deze automatisch tegen. Ik denk via zoeken op crediteuren en dan de betreffende factuur selecteren.

Nou is mijn vraag of dat op deze manier ook mogelijk is in GnuCash ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja, het kan allemaal wel. Maar in GnuCash gaat het wel veel omslachtiger. In GnuCash kun je een inkoopfactuur boeken via het menu "MKB" ---> "Leverancier" ---> "Nieuwe inkoopfactuur".
Als je alle boekingen van een bankafschrift gaat boeken kun je in geval van betaling van een inkoopfactuur de betaling als volgt boeken "MKB"---> "Leverancier" --> "Betaling verwerken". Dan kun je met een zoekfunctie de betreffende inkoopfactuur selecteren en boeken als betaald. Maar voor zover ik weet heeft GnuCash niet de mogelijkheid tot het werken met dagboeken, zoals een bankboek waarin je dan alle bankafschriften boekt, zoals je waarschijnlijk ook in King deed. Gnucash is op zich een programma waar vrij veel mee kan, maar niet allemaal even intuïtief, zoals King. Als je dan toch met een gratis boekhoudpakket moet/wilt werken, dan is OSFinancials wellicht een beter alternatief. http://www.osfinancials.org/ . In Osfinancials kun je ook met een bankboek en een kasboek werken zoals in King. Daarbij is er op hun website ook veel info en hulp-informatie te vinden. Ook een verschil met King en Gnucash is dat alle crediteuren (leveranciers dus) in principe op één grootboekrekeningnummer terecht komen. In King vind ik het juist wel prettig en handig dat elke leverancier (crediteur) en klant (debiteur) een eigen grootboekrekeningnummer hebben. Dit alles geldt ook voor debiteuren (klanten).