Hoe krijg ik de nota van een vriendin op mijn naam ?

Mijn vriendin heeft een nota van een (nare) advocaat ontvangen. Ik zou graag die nota willen overnemen
en in haar plaats de advocaat betalen, maar dan ga ik dat doen met 1 euro per week. U begrijpt het al, de man is een schande voor zijn vakgebied en ik wil hem een tijdje legaal plagen. Hoe kan ik dat officiëel regelen, zodat die
vriendin er volledig buiten staat (ze is een beetje bang van de dames en heren in toga en bef)."

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is heel eenvoudig om dat officieel te regelen. Je stelt een overeenkomst op en die onderteken je beiden. Dat is rechtsgeldig en daar heb je geen advocaat voor nodig.

Bijvoorbeeld:
"Ondergetekenden, "Mevrouw Vriendin" (A), woonachtig te Plaatsnaam aan Straatnaam Huisnummer,

en

"De heer Ben8" (B), woonachtig te Plaatsnaam aan Straatnaam Huisnummer,

komen hierbij overeen dat (B) vanaf heden zichzelf aansprakelijk verklaart voor nota Notanummer van "Mr. Nare Advocaat" d.d. Datum invullen.

Alle verplichtingen van (A) inzake deze nota komen per direct te vervallen en komen door deze overeenkomst automatisch voor rekening van (B).

Aldus in tweevoud opgemaakt en ondertekend te Plaatsnaam d.d. Datum.

Handtekening (A) Handtekening (B)
Mevrouw Vriendin Meneer Ben8"

Of het verstandig is, is natuurlijk een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige uitleg voor de min zou wel op zijn plaats zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor schuldovername is toestemming van de schuldeiser nodig. Dit staat in artikel 6:155 van het burgerlijk wetboek. Deze overeenkomst creëert wel een vordering van vriendin A op partij B, maar daar heeft de schuldeiser verder niets mee te maken. Die kan dit nog steeds blijven opeisen bij Vriendin A.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, mooi die toelichting nielx. Dank je wel.
Dan zit er helaas niks anders op voor die vriendin, dan een klacht in te dienen tegen die advocaat. Weet jij dan misschien ook waar ze dat kan doen? Want dan kan ik mijn antwoord gewoon verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De optie blijft natuurlijk wel open om de advocaat te benaderen en te vragen of hij akkoord gaat met de schuldovername. Hij heeft alleen geen enkele reden om hiermee akkoord te gaan, dus ik denk dat je er niets mee bereikt. Overigens, het 'legaal' pesten met 1 euro overmaken per keer is ook maar relatief. Als de uiterste betaaldatum voorbij is dan kan hij terugpesten met buitengerechtelijke incassokosten en zelfs een procedure bij de kantonrechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natha en Bazz, ik vermoed dat dat de advocaat is, die mee leest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Owjee... hahaha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Nielx

Andere antwoorden (2)

Als je het niet eens bent met de nota, moet je een met redenen omklede brief schrijven aan die advocaat.
Lukt het je niet om vermindering dan wel vernietiging van de nota te krijgen, dan kan je nog naar de kantonrechter en hiervoor de hulp van een rechtswinkel inroepen, en als dat niet lukt, zit er niets anders op dan een betalingsregeling te treffen. Op dat moment zit de nota waarschijnlijk al bij een incassobureau en is verhoogd. Met het incassobureau moet je dan de betalingsregeling treffen.
Wil je dat allemaal niet, dan gaat het incassobureau zelf naar de kantonrechter en mag je vriendin daar haar zaak verdedigen, en kan daar dan een advocaat voor inhuren!
Je kan ook zelf het woord voeren, en als je goed mondfiat bent, en de zaak goed voorbereidt, zou dat wel kunnen.
Altijd toch even advies inwinnen bij een rechtswinkel voor alle zekerheid.

Het recht loopt nu eenmaal volgens regels en heeft lang niet altijd te maken met wat jij rechtvaardig vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan uitrekenen of het gebruik van een advocaat om je bij de kantonrechter te verdedigen te doen is in vergelijking met het bedrag van de nota. Als de nota minimaal € 10.000,= bedraagt is het een goed idee, voor een nota van € 100,= zou ik gewoon betalen.
Allereerst kun je niet, zoals hier is gesuggereerd zonder meer een overeenkomst van je vriendin overnemen. Daarvoor zal de derde partij akkoord moeten gaan en die zal dat (natuurlijk) niet doen. Het enige dat jij kunt doen is de nota in naam van je vriendin betalen, maar dat ontslaat jouw vriendin niet van haar eigen aansprakelijkheid als jij niet betaalt. Kortom: het kan niet zonder toestemming van de wederpartij in de overeenkomst.

Stel het zou kunnen, dan nog kun je dat niet doen met 1 euro per week. Een nota moet op een bepaald moment betaald zijn. Daarover zijn afspraken gemaakt en die moeten worden nagekomen.

Als de advocaat zijn werk slecht heeft gedaan zijn er natuurlijk andere mogelijkheden, maar gezien het feit dat je hem enkel wil plagen, ga ik ervan uit dat je geen solide zaak tegen hem hebt.

Betalen dus. Als er één partij is die je niet zonder goede reden tegen je in het harnas wil jagen is het wel een advocaat...