Krijg een factuur van een dierenartsbezoek van 7 maanden gelden binnen. Ik heb op die datum al betaald. Wat moet ik hiermee?

Begin mei vorig jaar moest ik naar de dierenarts met mijn fret, hij moest een dagje blijven omdat hij nogal ziek was. Bij het ophalen heb ik direct de rekening betaald (heb de factuur plus bon) echter kreeg ik vandaag een factuur binnen van de dierenarts.

Meteen heb ik de dierenarts gebeld om te vragen hoe dit kan aangezien ik de factuur van die dag gewoon betaald heb. De verklaring die ze mij gaven was dat ze een aantal vaccinaties waren vergeten te factureren.

Nu vraag ik mij af wat ik hier nu mee moet? Als het op de dag zelf op de factuur had gestaan had ik zonder vragen te stellen betaald maar ik vind het op zn minst curieus dat ik 7 maanden later nog een factuur krijg voor iets wat vergeten was en wat ik nooit meer kan controleren. Ik ben er immers niet bij geweest en het beestje is helaas overleden.

Toegevoegd na 22 uur:
Inmiddels nogmaals met de dierenarts gebeld en duidelijk mijn verhaal gedaan. Hierbij is overeen gekomen om de rekening te verscheuren.

Ik dank jullie allen hartelijk voor de antwoorden. Het heeft mij zeker geholpen in mijn argumentatie. Ook al ging het om een klein bedrag, vanuit principe was ik hier erg boos over en ik zal nooit meer naar deze dierenarts gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Crisis in de dierenpraktijk. Vind het niet netjes van de arts om dat nu nog te factureren.

Antwoorden (3)

Schrijf een brief waarin je aangeeft dat voor jou niet te verifiëren is of de betreffende dienst ook echt geleverd is en er derhalve niet tot betaling zal worden overgegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij een behoorlijke (wanhopige) gok van je dierenarts om hier nog even mee te scoren. En wat ook al niet in het voordeel van de d.a.p. spreekt is dat men de boekhouding niet op orde heeft. Ze hebben het nu waarschijnlijk meegenomen met het sluiten van het boekjaar en gehoopt dat je klakkeloos zou betalen.

Ik zou de rekening niet betalen. Omdat de dierenarts namelijk een prijs met jou heeft afgesproken. De factuur. Hierop hoort gedetailleerd beschreven te staan waaruit de totaalprijs is opgebouwd en dit hoort intern gecontroleerd te zijn voordat de rekening aan jou werd verstuurd.

Natuurlijk is het maken van fouten menselijk, maar dan zou men je binnen een week moeten bellen en dan met het schaamrood op de kaken kunnen vragen of ze je alsjeblieft die vaccins nog in rekening mogen brengen onder toezegging van duizendmaal excuus.

De manier waarop het nu is gegaan is ronduit brutaal en juridisch al helemaal niet sterk, omdat de originele -door jou reeds betaalde factuur, in dit geval bindend is als behandelovereenkomst.

Voor mij zou het tijd geworden zijn uit te kijken naar een andere dierenartsenpraktijk, want aan mensen die hun eigen administratie niet op orde hebben, zou ik de zorg voor mijn dier ook niet toevertrouwen.

Mocht je toch nog twijfelen, dan kun je natuurlijk altijd deze vraag voorleggen bij een (gratis) inloopspreekuur van een willekeurig advocatenkantoor of een juridisch loket bij jou in de buurt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nu denk ik niet dat je d.a.p. zover gaat, maar toen ik je vraag las moest ik meteen denken aan iets wat een tijdje terug in programma's als Radar en Kassa was: (Kleine) ondernemers die de dupe waren geworden van oplichters die nepfacturen stuurden. Deze oplichters gokten op goedgelovigheid en stuurden klakkeloos maar rekeningen naar die en gene. Op alle een geloofwaardig bedrag zodat het niet opviel. Als je dit naar veel mensen tegelijk doet heb je alsnog een leuke duit te pakken. Zie voor meer info de tweede bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dit niet betalen, en dit middels een brief laten weten. Hier heb je immers geen overeenstemming bereikt. Bovendien zou een dierenarts echt niet weten wat hij 7 maanden geleden heeft gedaan.
Natuurlijk kan dit verwerkt worden in de computer, maar naarmate daarvan moet de eerste factuur ook opgemaakt zijn (die je dus al betaald hebt).

Mocht je geen overeenstemming weten te bereiken met je dierenarts (en hij blijft je aanmaningen sturen) is het verstandig om de rechtsbijstand erover te laten buigen (als je die hebt).

Ondanks het feit dat je hierin je gelijk staat door niet te betalen (naar mijns inziens), zou je misschien toch de rekening gewoon moeten betalen om van de rompslomp af te zijn dit is natuurlijk wel afhankelijk van het bedrag. Mocht dit het geval zijn omdat je geen overeenstemming kan bereiken met je dierenarts ben ik echter wel mijn vertrouwen in deze arts kwijt.