Waarom is er niet maar 1 bank?

1 officiële bank waar iedereen in heel nederland zijn geld kan plaatsen. Die bank kan dan bijna onmogelijk faiet raken. En het is volgens mij gewoon veel makkelijker...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag ik een spelfoutje verbeteren? faiet = failliet

Het beste antwoord

Als iedereen in Nederland zijn geld op 1 bank zet en de bank doet verkeerde beleggingen en bouwt nog grotere panden en hogere bonussen, dan kan deze ook ploffen met verkeerd beleid en is iedereen zijn geld kwijt.

De 1 heeft andere voorwaarden dan de ander, en zo heeft iedereen een keus en de bank een monopoly positie die je dus moet slikken ook als je klachten hebt.

Met 1 bank raken er ook heel veel mensen werkloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat we in het kapitalisme leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Nintendonerd;

Dat hebben ze in de voormalig communistische landen geprobeerd en dat is ook niet helemaal gelopen zoals ze hadden gehoopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je dan een monopoliepositie creeërt en dat is al een X-aantal jaren bij wet verboden. En welke bank zou het dan moeten zijn. Aangezien een aantal van de 5 systeembanken hun oorsprong al vinden in de negentiende eeuw...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zou ik ook heel erg voor zijn. Gewoon een staatsbank. Met normale rente's. Maar dat mag niet van Europa.
De vrije markt heeft nou eenmaal het *recht* om geld te verdienen aan andermans geldzorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heet vrije markt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Banken zijn gewoon commerciele bredrijven die lokaal begonnen zijn. Enkele van dezen zijn overgebleven in elk land, en bedienen nu grote groepen mensen. Om naar een bank t egaan zou je het hele bacaire systeem overhoop moeten gooien, en ga je naar een niet-commercieel systeem van samenleving. in lijn daarmee kan je zeggen dat alle mensen gelijk moeten verdienen, je maar een winkel nodig hebt en ook alle energie leveranciers gecentraliseerd kunnen worden. Het heet socialisme, en dat is geprobeerd. Er zijn altijd mensen die zulke systemen nog erger misbruiken dan de huidige banken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is er geen concurrentie, en kunnen ze reken wat ze willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die bank failliet zou gaan of in een ander probleem verstrikt raakt, zou heel Nederland daar aan leiden. Eén werknemen bij die bank kan heel Nederland op zijn kop zetten.

Denk eens aan de DSB bank, die failliet is verklaard. Dat kwam door de Economische Crisis. Een Economische Crisis zal niet zo welkom zijn bij een bank.

Als laatste voorbeeld heb je natuurlijk alle onderdelen van een bank zoals afschrijven en een bankafschrift krijgen.
De bank zou ten onder gaan met de steigende prijzen van papier!
De computer in de bank zou ook overbelast kunnen raken door de vele afrekeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een bank goud oplevert. Kijk maar wat voor schatten Dirk Scheringa allemaal vergaard heeft!

Concurrentie is ook goed voor de consument, door een monopolie zouden wij hogere rentes betalen etc.