Eigen klantenpakket

De credit controller is verantwoordelijk voor het eigen klantenpakket. Hij of zij beheert de debiteuren door de juiste contactpersonen te benaderen en hiermee het contact te onderhouden. Ook bewaakt hij of zij de kredietlimieten zodat de debiteurenportefeuille altijd optimaal is verzekerd. Hoewel een groot deel van de klanten hun betalingensverplichtingen goed nakomt, zijn er altijd situaties waarin schade dreigt op te treden door het niet nakomen van betalingsafspraken, ondanks de preventieve maatregelen die in het voortraject worden genomen.

De credit controller controleert de naleving van betalingsregelingen. Er wordt gekeken of er wel op de afgesproken datum het juiste bedrag is betaald. Hij of zij neemt ook het telefonisch en schriftelijk incasseren op zich. Als er niet op tijd betaald wordt, stuurt de credit controller een aanmaning of neemt telefonisch contact op met de klant. Dit wordt vastgelegd ten behoeve van het opbouwen van een dossier, mocht de vordering later worden overgedragen aan de kredietverzekeringsmaatschappij of een incassobureau. De eindverantwoording van de dossiers die naar het incassobureau gestuurd worden, ligt bij de credit controller.

Taken

De credit controller heeft eigenlijk de verantwoording over de gehele debiteurenadministratie. Afhankelijk van de omvang van de organisatie, de infrastructuur op IT gebied en de gekozen taakverdeling behoren de volgende werkzaamheden tot het pakket van de credit controller: het beheren van de grootboekrekeningen, verwerken van de debiteurenfacturen in de financiële administratie en het opstellen van rekeningoverzichten. Door het invoeren en optimaliseren van procedures draagt de credit controller zorg voor het beheer van het debiteurensaldo en het terugbrengen van de gemiddelde debiteurentermijn. Een andere veelgebruikte ratio is DSO(Days Sales Outstanding).

Een belangrijke taak van de credit controller is het onderhouden van contacten met zowel debiteuren, andere betrokken afdelingen binnen de organisatie en relaties als banken, accountants, kredietverzekeringsmaatschappijen, (krediet)informatiebedrijven en incassobureaus. Ook ben je verantwoordelijk voor het screenen van (mogelijk) nieuwe klanten en het updaten van het debiteurenbestand.