kunnen er prijsafspraken gemaakt worden tussen winkels ivm verkoopprijs van een bepaald product?

Het is me deze week twee maal opgevallen. Eénmaal bij diepgevroren zalm. Die kostte vroeger in Delhaize (huismerk) 1,77 €, Aldi 2,59€, Lidl 2,79 € etc..
Nu ben ik in Delhaize en plots kost de zalm er 3,29€, dus bijna het dubbele van voordien. dus ik naar aldi... dezelfde prijs. exact! en dan naar Lidl, waar ik ook weer exact dezelfde prijs aangeduid zag.
Eénmaal ook bij handdoeken die ik voor mn werk moest kopen : grijze klassieke handdoeken. Ik had deze enkele maanden terug gekocht bij Wibra voor 3,49€.
Nu fiets ik naar Zeeman... 3.99 €. Okee, denk ik, misschien is het wat duurder geworden, ik kijk toch even verder. Bij Blokker...dezelfde prijs. Dan maar terug naar Wibra en hier washet ook ineens 3,99€. Enkel Hema was ietsjes duurder.
Kan het hier te makenhebben met prijsafspraken of is er een ander mechanisme aan het werk? Of is het puur toeval dat prijzen van een product plots zo gelijklopend zijn?

12 jaar geleden
1.7K
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik denk dat het ook weleens te maken zou kunnen hebben met nieuwe prijzen voor het nieuwe jaar. Eerst zijn de oude voorraden opgemaakt, nu komen de producten waarvan de inkoopprijzen zijn gestegen tegen hogere prijzen in de winkels. Producenten en groothandels zullen elkaars prijzen ook wel goed in de gaten houden, denk ik.

Het beste antwoord

Wat jij signaleert is heel normaal. Het maken van prijsafspraken is verboden, maar het volgen van de concurrentie is niet verboden. Er zijn zelfs supermarkten die er mensen voor in dienst hebben, die de hele dag niets anders doen, dan koekeloeren hoeveel de spullen bij de concurrentie kosten. Met die informatie wordt het prijsbeleid bepaald.

Het is dus bijna zeker, dat als ALDI voor de halfvolle melk morgen 49 cent gaat rekenen (ipv 57 cent?) dat LIDL direct ook de prijs naar 49 cent verlaagt, en andere supermarkten ook. Zeker als ze in dezelfde omgeving zitten.

Andersom kan natuurlijk ook. Er kan best een reden zijn, dat zalm duurder wordt. Eén supermarkt verhoogt dan de prijs, en de andere supermarkten volgen dan ook. In dat geval lijden ze geen verlies op de verkoop van zalm, en lopen niet het risico dat klanten voor de zalm naar een andere winkel gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
dat is een plausibele uitleg, een +sje.
Alleen dat laatste begrijp ik niet goed. als je je prijs aanpast aan de andere en hiervoor een prijsstijging invoert, dan verhoog je toch het risico dat mensen naar een andere winkel gaan? Ik bedoel: als ik zaakvoerder ben en zie dat de zalm bij winkel 3,29€ kost en ik zet de zalm in mn eigen winkel aan pakweg 2,99 € dan komen de mensen toch naar mij (en kopen waarschijnlijk nog andere artikelen)...
Dus ik begrijp niet waarom men zijn prijs zou verhogen om gelijk te staan met anderen.
Bij verlagen begrijp ik dat natuurlijk zeer goed, al zit er hier allicht ook een grens aan (je mag immers niet met verlies verkopen buiten de koopjesmaand).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt. In jouw voorbeeld, wordt het echt stunten. Bijna een prijs-oorlog. Natuurlijk kun je besluiten om toch op 2,99 te blijven zitten, terwijl de concurrent op 3,29 zit. Dan komen inderdaad de klanten naar jou toe voor de zalm. Maar stel nu eens voor, dat die prijs van 3,29 OOK al niet kostendekkend is, en dat de zalm eigenlijk 4 Euro zou moeten kosten, wil de winkelier er wat op verdienen. Dan lijdt de winkel met de prijs van 3,29 al verlies, maar voor de winkel met de prijs van 2,99 wordt het dan te gek. Dan lijdt hij te veel verlies, en hoe meer zalm hij verkoopt, hoe armer hij er op wordt. Hij moet dus ergens een grens trekken. Er zijn al zoveel producten in de supermarkten waar niets aan wordt verdiend, of geld op toegelegd moet worden, zoals kratten bier, en simpele zuivel, zoals melk en yoghurt. Wat jij zegt is dus best mogelijk, maar iedere winkel moet in de gaten houden, dat er ook nog wat wordt verdiend :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede uitleg. Overigens is het in België niet toegestaan om producten onder de kostprijs te verkopen, maar dit komt in Nederland wel veelvuldig voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank nielx! ;-) Dat laatste is interessant. Heb je daar ook een link voor?
Zou het mogelijk zijn, dat Belgen dicht bij de Nederlandse grens b.v. hun bier in Nederland kopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nielx Ook in Nederland kan een producent eisen dat een product niet onder de kostprijs verkocht wordt, zo heeft JUMBO (supermarkten) een tijd gehad waarin ze geen Douwe Egberts producten verkochten, dit puur en alleen omdat Douwe Egberts een minimum prijs eist voor haar producten (naam dragende producten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haas, er zal één supermarkt toch echt moeten beginnen met een prijsverhoging als de zalm 3 keer zo duur wordt. Want anders zullen ze er te veel geld op toe moeten leggen. Aldi en Lidl hebben het dan altijd wel over prijsverlagingen, maar er zijn ook spullen die zo nu en dan duurder (moeten) worden. Daarover wordt minder uitbundig gecommuniceerd. Zoals jij het stelt, lijkt het erop dat als een supermarkt altijd maar zorgt, dat ie superlage (of de laagste) prijzen heeft, de beste zaken doet. Maar dat is natuurlijk niet zo.
liveisgreat
12 jaar geleden
hoezo, mag er in Nederland onder de prijs verkocht worden? dat wist ik ook niet... Ik vroeg me al af of het principe "je mag niet verkopen met verlies" in België in globo bekeken wordt (dus of je in het algemeen voor alle producten samen geen verlies maakt) of per produkt (dus dat er geen één enkel produkt is waarop je verlies maakt).
Als ik het goed begrijp , is het in Nederland in globo (dus mogen er dingen onder de prijs verkocht worden als je in globaliteit maar geen verlies maakt) en in België per produkt? Ik woon in België natuurlijk, dus ik veronderstel dat die zalm dan niet onder zn prijs verkocht mag worden?
Nu begrijp ik het natuurlijk nog niet he :-(.
Binnen het Nederlandse model begrijp ik het anders wel zeer goed.
Ik lees ook dat er minimumprijzen mogen opgelegd worden. Dat vind ik toch wel straf, vooral als het opgelegd wordt. Wat is de sanctie dan als je het toch onder de prijs verkoopt? Een rechtzaak of zo? Of gewoon geen Douwe Egberts meer in je winkelrekken als "straf"...?

Andere antwoorden (3)

De vraag betreft Vlaanderen, dus Belgie. In NL mogen er geen prijsafspraken gemaakt worden die de concurrentie verstoren. Hoe het inBelgie is geregeld weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
in België mocht dat ook niet, maar er zijn al veel dingen veranderd de laatste jaren omwille van Europa. Dus hoe het nu zit weet ik niet echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geheel Europa mag het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. prijsafspraken zijn in heel Europa niet toegestaan.
Verkooporganisaties mogen onderling geen prijsafspraken maken, handelsbedrijven (winkels) mogen onderling geen prijsafspraken maken.

Wel mag de producent een minimumprijs op leggen waarvoor een product in de winkel verkocht moet worden, zo eist Douwe Egberts dat een pak koffie voor een bepaalde prijs verkocht dient te worden die gelijk staat aan de kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland kan je een klacht indienen bij de NMa, die zal dan een onderzoek instellen en kijken of inderdaad bewezen kan worden dat er sprtake is van verboden prijsafspraken. In Belgie heb je ook een mededingingsautoriteit, dus je kan daar ook heen gaan. In principe is het inderdaad wel heel toevallig allemaal wat je beschrijft, maar nogmaals, een mededingingsinstantie kan het voor je uitzoeken ;)