wat is de maximale dagvergoeding in de sociale dienst voor mensen met een maandloon van 10000 euro of meer?

is er een andere regeling voor mensen met een zeer hoog maandsalaris

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe kom je ooit aan 10.000 euro per maand?..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het UWV zul je bedoelen. De sociale dienst gaat over bijstand, en dat zijn vaste maxima, los van je loon, met dien verstande dat het niet zo is dat je tot nu 10000 euro per maand kunt verdienen, werkloos kunt worden, dan een periode WW krijgt (70% van je laatstverdiende loon met een maximum!) en daarna de bijstand inrollen. Dan wordt wel gezegd dat je het nog x tijd had moeten uitzingen van dat eerder verdiende loon.
Zou ook vreemd zijn: als alleenstaande mag je in de bijstand iets van 5500 euro spaargeld hebben, dat moet je met zo'n loon toch al snel overschrijden...

Het beste antwoord

De dagvergoeding of beter gezegd de "bijstandsuitkering" van de sociale dienst (dus van de gemeente) is gekoppeld aan (een percentage van) het netto-minimumloon.
Of je loon, of je eventuele beeindigde Uwv-uitkering, hoog of laag was, maakt niet uit.

Daarnaast kun je een uitkering krijgen als je verzekerd bent voor het risico van arbeidsongeschiktheid en/of werkloosheid. Dat zijn werknemersverzekeringen. Die verzekering geldt als je in loondienst bent/was, geeft een uitkering maar geen vergoeding.

De arbeidsongeschiktheidsuitkering is, mits je door het Uwv voldoende arbeidsongeschikt wordt bevonden, een percentage van je loon. De werkloosheidsuitkering ook.
Er zijn jaarlijks wijzigende maximumdagloonbedragen.
Als je daar boven zit en werkloos wordt heb je pech.

Meestal is er voor arbeidsongeschiktheid als je een loon had boven het maximum dagloon een aparte verzekering. Of die er is en zo ja welke bepalingen/uitkeringen er gelden, hangt af van de arbeidsovereenkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een kleine aanvulling: Bijstand krijg je niet als je een verdienende partner hebt die een salaris heeft op of boven bijstandsniveau. Er is mogelijk wel een kleine aanvulling mogelijk als de partner een inkomen onder bijstandsniveau heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, zo zijn er nog veel meer aanvullingen mogelijk. Ook de inkomens van inwonende kinderen tellen sinds 1 januari jongsleden in bepaalde omstandigheden mee. Er zijn nog meer min of meer belangrijke details te bedenken.

Andere antwoorden (1)

Als mensen een salaris hebben, hebben ze in beginsel geen recht op een uitkering.
Maar als je bedoelt dat een persoon die eerst een maandsalaris van 10.000 euro had, nu werkloos is geworden, dan geldt voor de berekening van de uitkering een maximum dagloon van 191,82.

zie voor de volledige berekening de bron.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ERG vervelende regelgeving aangezien ik wel premies betaal over mijn hoge inkomen maar er nooit de vruchten van mag plukken. Gelukkig hebben we in Nederland meer mensen die gratis geld nodig hebben dan mensen die er voor betalen, dus op komt het toch wel.