Moet ik mij ergens inschrijven voor mijn bedrijf?

Ik ben 16 jaar, en student aan het ROC, en volg een grafische opleiding. Ik heb vroeger voor lokale winkeliers en familie sites en logo’s ontworpen iets van 50 á 100 euro. Dit kreeg ik cash. Nu wil ik een eigen site voor mijzelf bouwen, en daarin een aantal diensten aanbieden, zodat ik voor mensen in twente grafische diensten kan verlenen, zoals grafische vormgeving en webdesign. Moet ik, mijn klanten, als ik ze via de bank wil laten betalen, nog een factuur toesturen, belasting betalen of me inschrijven bij het kvk of belastingdienst of iets? Graag jullie oordeel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

je hoeft alleen maar naar de kvk en een zakelijke bankrekening openen. de belastingdienst stuurt je zelf een btw nummer en de rest gaat vanzelf. je klanten en de belastingdienst willen graag dat je een factuur stuurt een een boekhouding bijhoud.sucses!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel het eigenlijk meer zo van: ik ben 16 jaar, dus minderjarig. Het gaat om iets van 3 á 4 klanten in Twente per jaar, waarschijnlijk lokale ondernemers hier. Als zij mij via de bank willen betalen, is het dan geregeld, en kan het worden overgeschreven zonder belasting? Die 50 euro zal niet opvallen, lijkt me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die 50€ zal niet opvallen nee, maar die klant wil een factuur met btw nummer.zogauw de klant dat niet wil is er ook geen probleem.anders op naam van je ouders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus eigenlijk, als ik regel met de klant (vrienden van mij, die ondernemers) dat ze mij via de bank het geld overmaken, is het al geregeld, en schrijf ik gewoon een factuur als eenvoudig rekeningoverzicht zonder kvk en btw-nummer toch? Het is namelijk geen echt bedrijf, gewoon als hobby erbij namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je klant dat allemaal niet nodig heeft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, weet ik voldoende tot nu toe. Meer reacties zijn welkom natuurlijk!

Andere antwoorden (1)

Als je een bedrijf start ben je verplicht je in te schrijven bij de KvK. In jou geval kan dat als eenmanszaak, een van je ouders/verzorgers moet dan mee (omdat je geen 18 bent). Je moet voor je diensten facturen sturen en BTW berekenen over je omzet (in jou geval 19%). Je krijgt niet automatisch BTW formulieren van de Belastingdienst, maar moet zelf een BTW nummer aanvragen. De BTW moet je afdragen, maar daar staat tegenover dat je de BTW over inkopen en kosten terug mag vragen. Daarnaast moet je jaarlijks een aangifte inkomstenbelasting doen en daarbij je winst aangeven.