Er zijn twee redenen waarom en gesprek wordt opgenomen :
- Intern, voor controle op de werkzaamheden van de telefonisch medewerker, om te kijken of hij zijn werk wel goed doet en wat er eventueel aan te verbeteren valt
- Extern, als er een overeenkomst gesloten wordt, bij wijze van 'telefonisch contract' of 'telefonische handtekening'.
Wat betreft de interne opname, die is in principe anoniem (wordt niet gekoppeld aan een telefoonnummer, en opnemen met 'hallo' is voldoende). Die wordt ook niet bewaard en uitsluitend voor training-en controledoeleinden gebruikt. Daar hoef je niks mee.
Wat betreft de externe opname, die moet inderdaad uitvoerig en tevoren gemeld worden, in de regel met een nstandaard text (omdat het juridisch moet kloppen allemaal). Vaak volgt er ook nog een korte instructie dat je alleen maar kort antwoord op de vragen mag geven. Na de opname wordt gemeld dat de opname nu gestopt wordt, en kun je eventueel weer verder praten.
Dat stukje juridische blabla moet dus wel gemeld worden en heeft dan ook rechtsgeldigheid.
Zelf mag je natuurlijk al je telefoongesprekken opnemen als je dat leuk vind, maar je mag er niet zomaar zondermeer gebruik van maken, in welke vorm dan ook, zonder toestemming van degene die je hebt opgenomen. Al is het soms in het geval van zeer vervelende bedrijven met bedroevende klantenservice wel eens handig om wat dingen 'zwart op wit' te hebben, en daar zal ook in de praktijk niemand moeilijk over doen. Anders is dat als je bijvoorbeeld de gesprekken tussen je dochter en haar vriendjes zou opnemen......
- Bronnen:
-
Ervaring in de branche