Wat gebeurt er met het geld op je bankrekening en spaarrekening als je opeens dood gaat?

Stel dat ik morgen door een vrachtwagen word overreden en dood ga. Gaat het geld dan automatisch naar mijn partner of moet ik dat ergens vast laten leggen? Ps. Ik wil geen levensverzekering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Als je een en of rekening hebt dan is het geregeld .
Je partner zal dan een akte van overlijden moeten overleggen.
Overige familieleden zullen bij de notaris en bewijs van erfrecht moeten aanvragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En/of rekening geld alleen voor partners.
Of je moet andere afspraken hebben gemaakt zoals een testament.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gezamenlijke rekening
j5m
12 jaar geleden
Daar bedoel ik mee een rekening die op beider namen staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De andere rekeninghouder bij een en/of rekening (bij voorbeeld een hoogbejaarde ouder en kind) kan over het geld beschikken zonder akte van overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J5m, je hoeft geen partner te zijn van iemand om met hem of haar een en/of rekening te hebben
Uiteindelijk komt alles (na aftrek van kosten) bij de erven terecht. Als je alles geregeld hebt d.m.v. een erf-verklaring zal het iets soepeler verlopen, maar zonder vast te leggen komt het ook bij de erven.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overledene kan geen erfverklaring regelen.
a. omdat hij dood is.
b.omdat een erfverklaring niet bestaat.
Wel een verklaring van erfrecht. Die wordt tegen betaling door een notaris opgesteld na overlijden en daarin staat o.m. wie de erfgenamen zijn.
Als jij komt te overlijden en je hebt niets vast laten leggen, dan gaat het geld naar jouw familie toe. Heb je geen binding op papier met je partner, dan krijgt deze niets. Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen, dan gaat het geld naar je partner. Als je samenwoont, kun je in een samenlevingscontract zulke zaken vast laten leggen. Of in een testament.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wettelijk is het ook vastgelegd als je niets op papier hebt staan.
De verklaring van erfrecht:
Als iemand overlijdt, blokkeert de bank zijn of haar rekening. Je kunt dan geen geld meer van de bankrekening halen of geld overmaken. Veel banken maken trouwens wel een uitzondering voor de betaling van de begrafeniskosten.
Je kunt de blokkering opheffen door een verklaring van erfrecht.
Een en/of rekening mag niet worden geblokkeerd en kan zonder verklaring van erfrecht in gebruik blijven.

De wet bepaalt in welke volgorde de erfgenamen worden opgeroepen. Er worden daarbij vier groepen onderscheiden.

1. echtgenoot / geregistreerd partner en kinderen 2. ouders, broers en zussen 3. grootouders 4. overgrootouders

De vier groepen van erfgenamen zijn beschreven in groepen van erfgenamen.
Zolang er in de ene groep nog een erfgenaam is, komt een volgende groep niet aan bod. Als er in geen van de vier groepen erfgenamen zijn, dan gaat de erfenis naar de Staat der Nederlanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je overlijdt en je bent gehuwd (ongeacht huwelijksvoorwaarden) dan erft (zonder testament) wettelijk de langstlevende echtgenoot

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat geldt ook bij geregistreerd partnerschap maar niet bij samenwonen met samenlevingsovereenkomst. In het laatste geval en zonder overeekomst dan moet je de bestemming van je bezit tevoren met een testament regelen.