Kijken ze bij studiefinanciering naar beide inkomens van je ouders als ze gescheiden zijn?

Ik krijg al studiefinanciering voor inwonend, ik woon namelijk nu nog bij mijn moeder. De studiefinanciering is nu alleen gebaseerd op mijn moeders inkomen omdat mijn ouders zijn gescheiden. Volgend jaar ga ik dus studeren en moet ik op kamers maar mijn moeder hoorde laatst dat ze bij HBO opleidingen ook gaan kijken naar het inkomen van mijn vader is dit ook als je ouders zijn gescheiden? Zou dit dan betekenen dat ik minder studiefinanciering zou krijgen voor uitwonende? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Voor de aanvullende beurs zal inderdaad ook naar het inkomen van je vader gekeken worden: als zijn inkomen boven de norm ligt, wordt hij geacht bij te dragen een je studie, en kan het zijn dat je minder studiefinanciering krijgt.

Als je vader helemaal uit beeld is, is er wel een mogelijkheid om een verzoek in te dienen dat ze het inkomen van je vader buiten beschouwing laten. Maar dan moet je wel aantonen dat je geen contact meer hebt, en allerlei bewijsstukken aanleveren. Kan lastig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om wat voor soort bewijzen gaat dit dan dit kan ik nergens vinden. Dankjewel

Andere antwoorden (1)

Er wordt inderdaad ook gekeken naar het inkomen van de andere ouder. Dat hoeft neit direct te betekenen dat je minder geld krijgt. het kan ook betekenen dat er van je vader wordt verwacht dat hij een deel betaalt.
Soms wordt het andere inkomen buiten beschouwing gelaten, maar dan moet je wel bewijzen kunnen aandragen. Je kunt er alles over lezen op deze link: