krijg ik een uitkering als ik op school zit en ik van de woningbouw een huis krijg?

Ik heb 1 kind en woon samen met mijn vriend bij zijn schoonouders, nu willen we graag op ons zelf, we zitten allebei op school, alleen mijn vriend is bijna klaar, nu ben ik flink aan het reageren want dit gaat zo echt niet. Waarschijnlijk krijg ik nu een huis , maar krijg ik dan een uitkering om mijn huur en gas en licht mee te betalen, ik krijg zelf 299 euro in de maand.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is die 299 die je nu krijgt?
Studiefinanciering of iets anders?

Antwoorden (2)

Nee, je zult het moeten doen met jullie studiefinanciering, kinderbijslag en wat jullie eventueel met bijbaantjes verdienen.
(oh en huursubsidie kun je misschien ook kans op maken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk geef je niet voldoende informatie over je situatie om echt een goed antwoord te geven, maar ik zal en poging doen:

Zolang je op school zit, heb je geen recht op een uitkering. Voor een Bijstandsuitkering (WIJ of WWB) moet je beschikbaar zijn voor werk, en dat ben je nu niet.

Voor jongeren van 18-21 jaar geldt dat zij een zgn. "babyuitkering" kunnen krijgen. Zij hebben nog geen recht op een volledige Bijstandsuitkering/inkomensvoorziening vanuit de WIJ, maar in bepaalde gevallen wél op een uitkering om voor hun baby te kunnen voorzien.

Zolang één van jullie nog recht heeft op studiefinanciering, kun je geen beroep doen op WWB of WIJ. Je vriend is bijna klaar met school, zeg je. Hopelijk kan hij snel werk vinden. Mocht dat niet lukken en mochten jullie ook allerbei niet meer kunnen lenen bij de IB-groep/DUO, dan kun je mogelijk in aanmerking komen voor een tijdelijke uitkering. Maar hopelijk vindt je vriend snel werk, zodat dat niet nodig is.