Klopt het dat als je een uitkering heb en je woont samen met iemand met een normaal inkomen , je uitkering in 2012 stop word gezet ?

Ik heb op dit moment een Wajong uitkering. En woon met mijn vriend samen wonen. Vandaag zei mijn tante '' Nu je samenwoont word ik 2012 je uitkering stopgezet omdat je vriend wel werkt '' Wat klopt hier van ? Zei vertelde mij dat dat de nieuwe regels zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geval van klok en klepl.

In de eerste plaats gaat de nieuwe wet pas in per 1 januarie 2013. De "verscherping" van de Bijstand gaat wel al vanaf volgend jaar in.

Mensen die ná 2013 een Wajong aanvragen, vallen onder de nieuwe WWNV (Wet Werken Naar Vermogen). Daar geldt eenzelfde regel als ook geldt in de "verscherpte" Bijstand straks, namelijk dat er gekeken gaat worden naar gezinsinkomen (dus ook van een partner) én naar eigen vermogen. Daarnaast is het ook nog eens zo dat er een regeling komt waarbij onder bepaalde omstandigheden iemand met een handicap een aanvraag kan doen om buiten het gezin gerekend te worden qua inkomen, dus dat het niet direct betekent dat iemand met een handicap nooit meer een eigen inkomen uit uitkering kan hebben.

Mensen die nu al Wajong hebben, gaan per 2014 over naar de WWNV. Er zal een scherper onderscheid gemaakt gaan woren tussen mensen die helemaal niet meer kunnen werken, en mensen die nog wel verdiencapaciteit hebben. Die laatste groep mensen krijgt een iets lagere uitkering: 70% ten opzichte van 75% van het minimumloon nu.

Voor de huidige Wajongers gaat GEEN partner- en vermogenstoets gelden. Je zult dus niet je uitkering verliezen omdat je vriend een inkomen heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, klepl is natuurlijk klepel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat klopt niet, de wajong uitkering wordt niet in 2012 stop gezet omdat je met iemand samen woont die een inkomen heeft.