Wat ik doe: een shriftje, voor elke maand een nieuwe bladzijde. Dan maak ik een tabel: Wat je uitgeeft, en hoeveel het kos. (bewaar bonnetjes!)
Schrijf onderaan wat je per maand beschikbaar hebt (zakgeld, misschien heb je een baantje) en telkens als je wat dingen opshrijft streep je dat bedrag door, en trek je het ervan af.

Bijvoorbeeld: je hebt €40 , koopt een shirt voor €15 dan streep die die €40 door en zet je €25 neer. Snappie?
Werkt bij mij heel goed, als ik bijv nog €5 overheb koop ik niks duurs meer.
Op deze manier kan je ook sparen: elke maand €5 overhouden of meer.