Mag een werkgever je verplichten kasverschil uit eigen beurs te betalen?

Of is het zo dat elk bedrijf hierin zijn eigen beleid mag voeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Verrekenen tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst

Uw werkgever mag tijdens de duur van het dienstverband alleen in een aantal specifieke gevallen bedragen met uw loon verrekenen. Het moet dan namelijk gaan om een opeisbaar bedrag van uw werkgever dat verband houdt met:

Een door u aan uw werkgever verschuldigde schadevergoeding. Dit is een uitzonderlijke situatie. Als u bijvoorbeeld opzettelijk schade heeft toegebracht aan bedrijfseigendommen van uw werkgever, kan uw werkgever deze schade verrekenen met uw loon.
Een door u aan uw werkgever verschuldigde boete. Ook dit is een uitzonderlijke situatie. Denk bijvoorbeeld aan een boete die u verbeurt als u een geheimhoudingsbeding overtreedt. Uw werkgever mag in dit geval bovendien maximaal 10% van uw loon verreken met de verschuldigde boete.
Een geldlening die u van uw werkgever ontvangen heeft. Om deze geldlening met uw loon te mogen verrekenen moet uw werkgever wel beschikken over een schriftelijke geldleningsovereenkomst waaruit blijkt dat de lening uit uw loon mag worden afgelost.
Teveel betaald loon. Als uw werkgever echter over een lange periode teveel loon betaald heeft en u was te goeder trouw, kunt u mogelijk met succes bezwaar maken tegen terugvordering. Informeer hiernaar bij een arbeidsrechtspecialist.
De huurprijs van een woning, een stuk grond, gereedschap of van een werktuig dat u van de werkgever gehuurd heeft. Uw werkgever kan deze huurprijs alleen met uw loon verrekenen als er een schriftelijk huurovereenkomst is.

In alle andere gevallen mag uw werkgever dus geen bedragen verrekenen met uw loon. Bovendien mag uw werkgever nooit verrekenen met dat deel van uw loon dat onder de zogenaamde beslagvrije voet valt.

kort gezegt mag hij dit dus niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een werkgever mag je niet verplichten, om kasverschillen bij te betalen. kans op kasverschillen valt onder het ondernemersrisico.

wel kan het zo zijn, dat een werkgever een werknemer, die vaak en bovengemiddeld veel kasverschil heeft, op een andere manier aanpakt. bijv door geen contractverlenging aan te bieden of door zelfs een ontslagprocedure in te zetten. In het laatste geval moet de werkgever natuurlijk wel aantonen, dat er een serieus probleem aan de hand is.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Dit is echt belachelijk.Dus als jij iets verkeerd afgerekend hebt om het verschil bij leggen.Volgens mij mag hij dit niet daar dat het risico van een ondernemer is.In een goed kassasysteem moet dat verdwenen geld of dat kasverschil te traceren zijn.Als er geld over is krijg jij het toch ook niet?Ik zou zeggen "Schakel hier desnoods een wetswinkel voor in.zij kennen de wet op dat gebied beter en weten welke stappen er ondernomen moeten worden.