Hoe komt het dat er steeds meer geld in de wereld komt?

Even een simpel voorbeeld. Er zijn 3 mensen op de wereld, verder niemand. Allemaal beginnen ze met 20 euro. Dus het totale vermogen over de hele wereld is 60 euro.

Ze gaan van elkaar zaken kopen en verkopen. Het geld wisseld van eigenaar. Toch is er op een gegeven moment een totaal vermogen van 70 euro over de hele wereld. Waar komt dat vandaan?

Zo gaat het in de wereld ook, alleen dan iets complexer. Tot op heden heeft niemand mij een concreet antwoord kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het geld wordt gewoon bijgedrukt. Geld is niets meer dan een betaalmiddel met enige waarde.

Om bij die 3 personen te blijven: stel ze produceren allemaal p.p. voor 20 euro aan grondstoffen. Fruit, groente tarwe etc. Ze verkopen dit onderling. Het jaar erna produceert 1 persoon het dubbele, dus voor 40 euro. Nu is er dus voor 80 euro aan grondstoffen in de omloop. Hier wordt extra geld voor gedrukt, om deze persoon iets met bepaalde waarde te kunnen geven, dus geld.

Geld wordt dus bijgemaakt als dit nodig is. Ik zal het niet nog ingewikkelder maken door uit te leggen dat al het vermogen van mensen niet gelijk staat aan geld wat in de omloop is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jij haalt 2 dingen door elkaar. Geld in bankbiljetten en geld in vermogen.

Vermogen kunnen ook objecten zijn, zoals een eten en drinken, maar ook een huis, auto enz.

De waarde van een object wordt bepaald door vraag en aanbod.

Indien er één iemand 100 bananen heeft, en de ander hebben samen ieder 100 liter water, heeft de bananenman een voordeel. Hij kan gaan handelen met beide personen. Zijn bananen zijn dus meer waard dan het water.

Op deze manier komt er dus NIET steeds meer geld in de wereld, maar door het produceren stijgt het vermogen. Ijzer wordt omgezet in een auto, en dit zorgt voor een stijging van de waarde. Indien je een auto verkoopt als ruw ijzer, krijg je er minder voor dan als je hem verkoopt als auto!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stelt het wel HEEL simpel maar mogelijk kan ik dan het antwoord op dezelfde manier brengen en mogelijk is dat toch wat je zoekt

Stel er zijn 3 mensen, dan bakt er één brood, 1 is boer en de derde maakt kleding.

Dat kunnen ze prima verhandelen, nu hoeven ze allemaal twee dingen niet meer zelf te doen.

MAAR ze moeten nog steeds bijv ieder hun eigen huis bouwen en een koe op het erf zetten

Stel dan komen er 2 mensen bij, 1 bouwt huizen en 1 houdt koeien.

Daarmee neemt het aantal diensten TOE en daarmee ook de totale waarde van de diensten en geld is niet meer of minder dan een afspiegeling daarvan
12 jaar geleden
Dat is omdat de banken er ‘virtueel geld bijmaken’ door geld uit te lenen dat ze zelf helemaal niet hebben. Een bank heeft bijvoorbeeld 40 euro spaargeld van Achmed, Truusje en Keesje in bezit, maar leent 120 euro geld uit aan Sjefke, Henk en Ingrid.

Zolang Achmed, Truusje en Keesjee niet alle drie tegelijk bij de bank aankloppen om hun spaargeld op te halen, is er niks aan de hand en verdient de bank dik geld aan rente.

Als dat wel gebeurt, heb je een DSB-affaire.