Mijn schoonmoeder is ernstig ziek en heeft al 3 jaar zonder inkomen. Waar zou zij recht op hebben ?

Ze zegt zelf dat ze nergens recht op heb kwa uitkering of toeslag. Maar dat lijkt me raar aangezien iedereen toch recht heeft op een inkomen ? Ze moet haar rekeningen toch ergens van betalen ? Nu betaald mijn schoonvader dat allemaal. Maar die heeft ook geen groot inkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt aan de situatie. Werd ze ziek terwijl ze werkte of werd ze ziek op het moment dat ze geen werk had. Op het moment dat je geen werk hebt, en je dan ziek wordt, dan is dat heel vervelend maar dan heb je geen recht op bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsuitkering. En omdat jouw schoonvader een inkomen heeft, heeft jouw schoonmoeder ook geen recht op een bijstandsuitkering. Qua toeslagen is er misschien iets mogelijk (afhankelijk van het inkomen van jouw schoonvader), maar dan wordt er dus gekeken naar het totale inkomen van jouw schoonvader en schoonmoeder samen. Misschien heb je ook wat aan onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hangt van haar leeftijd en werk of werk wat ze gedaan heeft af.
Stel ze is 60 en heeft nooit een betaalde baan gehad, dan heeft ze idd nergens recht op want haar man heeft een inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen betaalde baan hebt bouw je niets op en heb je dus ook geen recht op een of andere uitkering als je gehuwt bent.
misschien hebben ze recht op toeslagen van de belasting dienst. bv huurtoeslag zorgtoeslag.
Als ze getrouwd is of al langer samen woont en haar man heeft een inkomen en zij niet dan heeft ze geen recht op een uitkering.
ronron1212
12 jaar geleden
Uw schoonmoeder heeft recht op de uitbetaling van de algemene heffingskorting. Weliswaar geen inkomen, maar wel geld dat binnenkomt. De algemene heffingskorting is as jaar - 2033 euro / 168 euro per maand. Waarschijnlijk krijgt ze deze belastingteruggave per maand al of het bedrag wordt achteraf bij de belastingaangifte uitgekeerd.

Algemene heffingskorting - wijziging tav afbouw / korting miv 2012:
Wat leeftijd betreft zit uw schoonmoeder wel net op de grens van wel gekort of niet gekort. Ze is nog net VOOR 1963 geboren (was 1972). Daarom komt ze ook in 2012 in aanmerking voor de volledige heffingskorting. Tenminste als er over het inkomen van haar man voldoende belasting wordt betaald (inkomen minimaal ruim € 14.000 per jaar)

U schijft dat uw schoonmoeder ernstig ziek is. dus wat bijverdienen zit er waarschijnlijk (voorlopig) niet in. Het frustrerende is dat er van deze bijverdiensten meestal maar weinig overblijft, vooral als er sprake is van (maximale) huurtoeslag.
fisbel
12 jaar geleden
Ze heeft, als er totaal geen gezinsinkomen is, in elk geval recht op een Bijstandsuitkering van de Gemeente op grond van de wet ABW. Aanvagen bij de Gemeentelijke Sociale Dienst