Ha, die VraagNantwoord;

IBAN staat voor International Bank Account Number. Dat nummer is te gebruiken bij overboekingen en betaling van en naar een rekening in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het bakrekeningnummer geldt alleen binnen de bank. De EU heeft geeist, dat je (gratis) van iedere bank naar iedere bank binnen de EU geld moet kunnen overmaken. Om dat te kunnen verwerken wordt voor jouw bankrekeningnummer een landencode en een bankcode gezet. Kijk maar op jouw afschrift. Het IBAN nummer begint met NL en dan volgen er 4 karakters die de naam van de bank aangeven, gevolg door je trouwe ouwe banknummer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is de bedoeling, dat over niet al te lange tijd de banknummers verdwijnen en het IBANnummer daarvoor in de plaats komt. Zie het een beetje als in het telefoonverkeer 0031 20 12345678