In welke zin in de Rabobank anders dan andere banken?

Ik heb volgens mij wel eens iets gehoord dat ze werken via een ander systeem, dat ze anders opgebouwd zijn dan andere banken. Ik weet echter niet precies waar dat over gaat en kan dus wel wat uitleg gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (3)

Rabo is een samenwerkingsverband: een coõperatie. Dáárin verschillen ze met andere bankiers...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit leest, krijg je een goede indruk van de structuur van de Rabobank.

"De Rabobank Groep vindt haar oorsprong in de lokale kredietcoöperaties die ruim honderd jaar geleden in Nederland naar het voorbeeld van Friedrich Wilhelm Raiffeisen in Duitsland werden opgericht door ondernemende mensen die nagenoeg geen toegang hadden tot externe financiering.

Deze coöperatieve banken verzamelden de spaargelden van de inwoners van het platteland om daaruit te voorzien in de behoefte aan krediet. Eerst afzonderlijk als Raiffeisenbank en Boerenleenbank, en na de fusie in 1972 gezamenlijk als de Rabobank. De lokale Rabobanken die hieruit zijn voortgekomen, hebben een lange traditie in vooral de agrarische sector en in het midden- en kleinbedrijf. De coöperatieve structuur en de lokale verbondenheid zijn al die jaren de belangrijkste kenmerken gebleven.

Hoewel de eerste coöperatieve banken uit ideële motieven werden opgericht, kenmerkte de werkwijze zich door zakelijkheid. Dat blijkt uit de belangrijke beginselen van de eerste coöperatieve banken:

onbeperkte aansprakelijkheid van de leden;
een onbezoldigd beheer;
reservering van de winst voor verdere groei;
een lokaal beperkt werkgebied en
aansluiting bij een coöperatieve centrale bank met behoud van de plaatselijke zelfstandigheid.

Vooral de zakelijke elementen achter het ideële gedachtegoed hebben voor de succesvolle ontwikkeling van de boerenleenbanken gezorgd.

Samenwerking is de rode draad door de geschiedenis van de coöperatieve Rabobank: mensen die samenwerken, banken die hun krachten bundelen en gespecialiseerde bedrijfsonderdelen die hun kennis samenbrengen. De specifieke betekenis van de coöperatieve structuur is dat de Rabobank Groep het als haar eerste en belangrijkste taak ziet de belangen van haar klanten te dienen door:

het bieden van de best mogelijke financiële diensten die klanten als passend ervaren;
het bieden van continuïteit in dienstverlening, overeenkomstig het langetermijnbelang van de klant;
betrokkenheid van de bank bij de klant en zijn omgeving, waardoor realisatie van ambities mede mogelijk wordt gemaakt."

Bovenstaande is een letterlijk citaat van deze site:
http://overons.rabobank.com/content/profiel/wie_we_zijn/cooperatie/index.jsp

Wil je meer weten, dan zijn er veel links op de site, die er dieper op ingaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
af en toe is het ook heel irritant de rabobank, elk kantoor is een op zichzelf staande bank. Bankzaken overschrijven, verhuizen etc. kan problemen opleveren.