mijn water is gisteren afgesloten het openstaande bedrag zit bij de gkb schuldregeling gkb heeft dit bevestigd ik moet nu wel de aansluitkosten betal?

de aansluitkosten op de site staat dat die geregeld mag worden aan de tel zeggen ze niet ik ik zit pas in het begintrajekt gkb heeft vitens wel ingelicht ik kan ze niet betalen dus zit nu zeker tot aan de kerst zonder water

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat erg voor je.sterkte

Antwoorden (2)

Eis onmiddellijke heraansluiting kosteloos.
Kijk in de bron. Er is een afsluit verbod tussen oktober en april. (je hebt per slot een schuldbemiddeling ingeschakeld...voorwaarde voor dat afsluit verbod) En zeg dat je geld claimt voor elke dag dat je zonder water zit. Voeg desnoods bijgaande bron toe richting water bedrijf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga uiteraard bij bovenstaande uit van het beginsel dat er geen fraude en of geknoei met de watermeter is geweest.
Daarnaast: Je kunt hiervoor de ombudsman (gemeente) inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Geld claimen? Dat is wel de wereld op z'n kop...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Abnsoluut niet. Iemand die je schade veroorzaakt moet die schade vergoeden. Zal dan inderdaad wel in mindering op de openstaande schuld komen.
En de brontekst spreekt duidelijk van een verbod op afsluiten.
bamibal
12 jaar geleden
Iemand die water koopt, moet daar ook voor betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige die schade maakt is de persoon die water gebruikt maar verzuimt het te betalen....niet betalen is dus geen water.
bamibal
12 jaar geleden
Ik begrijp wel dat er in sommige situaties niet afgesloten mag worden, maar dat je vervolgens als wanbetaler nog geld toe wilt krijgen, vind ik te bizar voor woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar staat dat die schuld niet betaald wordt? Bij schuld bemiddeling wordt schuld wel betaald, maar later.
Daarnaast: Water afsluiten is onhygienisch en daarmee een gevaar voor de gezondheid van bewoners EN omgeving. Los daarvan: Iemand kan ook in cash problemen komen buiten eigen schuld.
@dubossies: Welke schade????zie verdere reactie van me over betalen maar later..,...Vitens riskeert schade...nl vervuiling en daardoor ziektes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bamibal...als ik wanbetaler ben ..door omstandigheden gedwongen...en daarna gooit de crediteur mijn ruiten in ga ik echt die ruiten verhalen op de crediteur....
Ondanks dat ie , als de cashproblemen mbv schuldbemiddeling zijn verholpen, uiteindelijk best wel zijn vordering zal krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat trouwens op je site in het begin tussen haakjes onder Incassoprocedure energie (geldt niet voor water)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reinier, in je 2e reactie hier heb je het erover dat het energie/waterbedrijf schade toepast bij vraagsteller omdat ze het water afsluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dubossies. Schade is bv. gebruik fleswater voor drinken ipv kraanwater...fleswater is vele malen duurder.
bamibal
12 jaar geleden
@reinier: fleswater kun je ook niet gratis bij de supermarkt meenemen.
bamibal
12 jaar geleden
En bij de supermarkt krijg je ook geen water mee als je niet meteen betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reinier, inderdaad, in de supermarkt mag je ook niet eerst meenemen en pas betalen als het je uitkomt. Dat had voorkomen kunnen worden door gewoon het water te betalen. Misschien had vraagsteller dit bedrijf vooraf kunnen bellen dat er iets tussen is gekomen en dat dat de betaling in de weg zit, dan had er een betalingsregeling kunnen komen. Nu is het eerst betalen en dan pas weer aansluiten (hopelijk komen er niet extra aansluitingskosten bij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongens wat een discussie. Ik merk dat veel mensen zich ergeren aan mensen die niet betalen. Echter kan het zo zijn dat er omstandigheden zijn waardoor je niet kunt betalen. En dat hoeft niet altijd in de schuld van de afnemer te liggen. Deze meneer zit al bij een schuldhulpverlener dus hij heeft zijn zaakjes geregeld. Daarnaast is water een levensbehoefte wat niet zomaar afgesloten mag worden. Net zoals gas voor verwarming tijdens de wintermaanden niet afgesloten mag worden.
Een schadevergoeding is misschien weer de omgekeerde wereld. Dat lijkt me te ver gaan. Echter indien het water is afgesloten terwijl dat juridisch niet zou mogen kan je daar wel een zaak van maken.
@dubossies Vraagsteller heeft het hier alleen over de waterrekening. Als het alleen de waterrekening zou zijn kom je echt niet in de schuldhulpverlening. Dus iets breder denken. Er zullen wel tig rekeningen niet meer betaald zijn waardoor de vraagsteller in de schuldhulpverlening gekomen is. Alleen het waterbedrijf heeft hem nu met afsluiting opgezadeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haelenaar, als je een betalingsachterstand krijgt bij een bedrijf (vraagsteller in dit geval bij het waterbedrijf), dan kan je een betalingsregeling aanvragen, hiervoor moet je dus in de schuldhulpverlening. Het waterbedrijf kan niet de schulden die je bij andere bedrijven hebt zien of regelen, dit gaat enkel om de betalingsregeling bij het waterbedrijf. Of hij ergens anders ook schulden heeft is hier niet verteld in de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies.
Een goed verstaander kan wel uit het verhaal van de vraagsteller afleiden dat er meer schulden zijn. Zoals verwoord door Haelenaar.
Dat ik dat niet in mijn antwoord letterlijk zo geschreven heb is logisch, vraagsteller zelf weet dat natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reinier, ik zal een voorbeeldje geven: Ik heb een nettoinkomen van € 1.800,= en huur bij jou een huisje voor € 600,=. Ik ga bij Haelenaar water aan laten sluiten voor € 50,= en bij Bamibal gas en licht voor € 100,=.
Voor de ziekenfonds en verzekering en wegenbelasting en mobiele telefoon en Internet en digitale televisie heb ik ook nog € 475,= vaste lasten. In totaal dus: € 1.225,=. Ik kan dus € 575,= besteden per maand. Als ik nu in plaats van € 575,= per maand € 650,= ga besteden kan er dus een bepaalde rekening niet afgeschreven worden. Als ik een onvoorziene uitgave zoals een bekeuring heb van een paar honderd euro ook niet. Nu blijkt dat ik dus die bekeuring betaal of een gloednieuwe garderobe in plaats van de waterrekening bij Haelenaar. De volgende maand idem dito, weer krijgt Haelenaar geen geld van mij ondanks een aanmaning. Logisch dat Haelnaar dan dreigt het water af te sluiten en mijn schuld bij hem/haar bij BKR te melden tenzij ik binnen een bepaalde tijd reageer en ik mijzelf aanmeld voor een schuldhulpverlening. Ik kan dan wel een verhaal gaan ophangen: "Ja maar ik moest de bekeuring betalen en ik had net nieuwe kleding gekocht en mijn telefoonrekening was hoger dan gedacht en ik kon de huur ook al niet betalen en nu loopt alles in de soep. Wil jij hier begrip voor hebben en de schuldhulpverlening in termijnen laten betalen en mijn water weer gratis aan laten sluiten want ik kan niet zonder en nu heb ik al een week geen water kunnen gebruiken en eis ook een schadevergoeding want het is nu winter snap je?" Dat ik er financieel een zooitje van heb gemaakt hoeft het waterbedrijf geen boodschap aan te hebben. De afspraak was dat ik iedere maand zou betalen, 50 euro voor hetgeen ik gebruik. Als blijkt dat ik het niet kan betalen geeft Haelanaar mij gewoon geen water meer. Net als dat ik liever kleding koop in plaats van dat geld aan jou te geven voor de huur zou jij mij er ook niet meer laten wonen ongeacht of ik nu ergens anders ook schulden maak, ken jou het boeien....jij wil je geld van mij. Zo zit het ongeveer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies. Mooi verhaal, alleen mis je dan het gegeven dat melto hulp gezocht heeft via de schuldhulpverlening.
Die regels mbt afsluiten eisen nl. wel dat je zeg maar financiele controle staat. Dat is volgens de vraagstelling hiet wel zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reinier, lees de laatste zin van de 2e alinea
Wat je kan doen is die maatschappij vertellen wat jij op de site hebt gelezen, namelijk dat de aansluitkosten geregeld kan worden (met een betalingsregeling?).

Verder zou ik contact opnemen met GKB en daar vertellen dat je momenteel zonder water zit. Misschien kan je bij familie of vrienden in de buurt even douchen/wassen en je tanden poetsen en de was doen zolang (als je maar wel eerlijk verteld wat de reden is).

Verder verloopt alle communicatie via GKB dus ben je daarvan afhankelijk. Je hebt je zaken nu in hun handen gegeven, je bent dus nu van hun afhankelijk wat hun het belangrijkste voor je vinden en wat minder belangrijk is.

Succes