Waarom moet ik uren voor de BSO betalen terwijl mijn kind er niet is ?

De opvang BSO wordt gerekend op uurtarief ! Maar waarom krijgen we allemaal dan niet elke maand een ander factuur bedrag ? Er zijn elke maand wel bijzondere dagen dat de BSO dicht is ? en Waarom moet ik betalen als ik op vakantie gaat ? ik gebruik toch geen uren dan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Je betaalt voor de door jou gereserveerde dagen/dagdelen. De 'uurprijs' is een term in de kinderopvang die door de Belastingdienst is ingevoerd in hun administratie. De kinderopvang vermeldt die uren wel in de contracten maar rekent af in volledige dagen/dagdelen. Je ontvangt over die volledige dagen/dagdelen óók toeslag terwijl je ze misschien niet (volledig) gebruikt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ook al gebruik je soms die uren niet, je kind is wel ingeschreven voor een vast aantal uren. Die plaats op de BSO en die uren zijn dus gereserveerd voor jouw kind. Had je minder uren gereserveerd, dan zouden die beschikbaar zijn geweest voor een ander kind. Maar dat zijn ze nu dus niet, want jij hebt jouw kind voor die uren ingeschreven. Dus jij betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens
Dit hangt helemaal af, van welk contract je hebt afgesloten met de BSO. Hebben jullie afgesproken dat je een vast aantal uren per maand afneemt en dat je, hieraan gekoppeld, een vast maand bedrag moet betalen?

Of staat er in de overeenkomst, dat je echt per uur betaalt?
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
omdat er een beperkt aantal plekken is bij de BSO en 1 daarvan gereserveerd is voor jouw kind, dus als jouw kind niet komt, kunnen ze die plek niet aan een ander kind bieden, omdat jouw kind weer terug komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook ja. :) +
Men heeft een gemiddelde genomen omdat dat veel makkelijker is.

Als je het zouden doen zoals jij zou willen, moeten ze nog iemand extra aannemen om die ingewikkelde administratie te verwerken en zou het nog duurder worden.

En in vakanties?
Dus als jij een een heleboel anderen besluiten om weg te gaan en geen BSO te gebruiken, - en niet te betalen -
dan zou die opvang daar voor niets zitten.
En toch betaald moeten worden.
De ruimte, de mensen, de verwarming, de kosten.
Door wie dan? Wie moet dat dan betalen?

We leven nu eenmaal in een maatschappij waar niet alles, precies, op het uur, voor iedereen persoonlijk geregeld kan worden.

Tenzij je verschrikkelijk rijk bent.
Dan kun je zoiets wel regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BSO betalen;
Vast bedrag per maand
De totale kosten per jaar worden omgeslagen in twaalf maanden. Dit houdt in dat er elke maand een vast bedrag wordt geïncasseerd. Dus ook tijdens de zomer- en kerstsluiting, bij uw vakanties en bij ziekte van uw kind gaat de automatische incasso door.

Rijksoverheid.nl

Om kinderopvang te regelen, bepaalt u eerst voor welke vorm(en) van kinderopvang u kiest. U kunt uw kind al tijdens de zwangerschap aanmelden bij een kinderopvangorganisatie. Vervolgens zoekt u een kinderopvangorganisatie die plaats heeft voor uw kind en sluit u hiermee een contract af. Dan regelt u de betaling van de facturen aan het kinderdagverblijf. Tot slot gaat u na of u in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag en vraagt u deze aan.

Geen plaats kinderopvang
Kosten kinderopvang en feestdagen
Kinderopvangtoeslag
Sociaal-medische indicatie (smi) kinderopvang

Geen plaats kinderopvang

Als het kinderopvangverblijf van uw keuze vol is, moet u een andere kinderopvangorganisatie zoeken. Kinderopvangorganisaties bepalen zelf hoe ze met een wachtlijst omgaan en welke kinderen ze opnemen. Voorwaarden voor toelating staan in de algemene leveringsvoorwaarden van een kinderopvangverblijf.
Is de school verantwoordelijk voor de buitenschoolse opvang (BSO), dan overlegt de school met u over andere (tijdelijke) opvangplaatsen.
Kosten kinderopvang en feestdagen

U maakt met de kinderopvanginstelling in een contract afspraken over de uren waarop u uw kind kunt brengen. Dan kan het gebeuren dat de uren waarover u afspraken heeft gemaakt, op een dag vallen waarop de kinderopvanginstelling gesloten is. Bijvoorbeeld op een feestdag of op studiedagen of scholingsverlof voor het personeel. Of u verplicht bent deze uren te betalen, staat in de algemene voorwaarden of in het contract dat u met
de kinderopvangorganisatie heeft afgesloten. In de Wet kinderopvang is dit niet geregeld.

Het zit in het contract dat u heeft gesloten met de BSO organisatie,toch nog even lezen van hoe en wat.
groet