Waar naar toe, is al het geld verdwenen?

Geen miljoenen maar miljarden euro's en dollar's zijn weg!
Eerst was het er nog, maar nu voor een groot deel niet meer.
Landen zoals Italië, hebben meer geld uitgegeven dan er binnen kwam en zo zijn er meer, zelfs het grote Amerika!
Maar uitgegeven aan welk land dan?
Welke landen zijn nu dan stinkend rijk?
En hebben miljarden over?
Van oorsprong waren de munten hun geld waard, waar ze van gemaakt waren. ( koper zilver )
Het papieren geld, was een papieren bewijsje, dat er ergens een bepaalde hoeveelheid goud voor je werd bewaard.
Zo ging het velen jaren goed.
Je kon je papieren geld voor goud inwisselen.

Maar nu komen we ineens miljarden valuta te kort, over een groot deel van de wereld, dus dat goud, wat hier bij hoorde is er ook niet meer.
Nu zit veel geld in onroerende middelen en die kunnen in waarde dalen.
Maar toch geen paar duizend miljard euro?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
China.
sterredag
12 jaar geleden
Lol!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, snap hier ook allemaal niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hele probleem is inderdaad dat al
dat geld niet is verdwenen: Het was er al nooit!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel van de tegoeden waren en zijn virtueel geld.
Als we met z'n allen afspreken dat een aandeel op de beurs 100 euro waard is en plotseling daalt de waarde met de helft of meer dan kunnen er vele miljoenen verloren gaan.
De verliezen in Griekenland en Italie zijn grotendeels ontstaan door verkeerd beleid van de overheid en met name het gemak waarmee ze geld konden lenen van andere eurolanden.Daarbij komt dat mensen in die landen vaak jong met pensioen kunnen en soms zelfs helemaal geen belasting betalen.
De onroerend-goed prijzen in Nederland waren veel hoger dan in b.v. Duitsland door de gunstige hypotheekrente-aftrek en zullen waarschijnlijk nog wel verder dalen onder invloed van een stijgende werkloosheid en gedwongen verkopen.
Veel hangt samen met de waarde van beleggingen op de beurs en helaas hebben pensioenfondsen daar altijd veel geld ingestopt zodat het maar afwachten is wat daar van overblijft.
Onroerend goed zal wel een groot deel van zijn waarde behouden(wonen moeten we allemaal) maar het zou me niet verbazen als de waarde nog 10% daalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al goede Antw en opmerking en . Zie het zo , liep je door een willekeurige straat , in 90 , was de waarde van alle huizen bij elkaar opgeteld zeg1 miljoen ,kwam je 10 jaar later daar weer zomaar 2.5 miljoen , na de euro in 2005 bijna weer 2.5 maar dan in euro . Dat is zeg maar virtueel geld. Wordt het meer moppert niemand ! Wordt het minder roepen ze !!!waar is het gebleven .het virtueel geld !! Wie op tijd verkoopt heeft de casch . De macro economie is nog abstracter . Daarom dat er gepast wat € of gl:) weer bijgedrukt zou worden ,dat wat virtueel verdwenen is in vorige Fin crisis is niet zo gek idee . En ja China en nog meer nieuwe economische machten bulken van deviezen , ja die zetten ze in voor macht , invloed , en afzet garantie . Her schikking Vd macht ! Wat diensten industrie Europa :(:( waar men zo hoog van opgaf .
sterredag
12 jaar geleden
En soms gewoon bij mensen thuis, wist je dat men tegenwoordig nog steeds maandelijks voor duizenden GULDENS aan briefgeld inwisselt voor euro's? De Nederlandse Bank waar dit kan, vraagt zich ook af, waar dat geld toch allemaal vandaan komt. (hoewel ze missen nog steeds anderhalf miljard gulden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond laatst ook nog cd-bonnen in guldens..
(zijn nog gewoon geldig, stonden we in de platenzaak te denken wat het ook al weer was.. 2,203..) Er zijn veel mensen die een setje briefjes bewaard hebben.
En als je dan geld nodig hebt, toch maar inleveren.

Het beste antwoord

Het geld is niet weg. Het is alleen de vraag wat iemand voor de spullen wil betalen. Voorbeeld: jij koopt een nieuwe auto en betaalt € 50.000 (ik zeg maar wat). Je rijdt ermee de garage uit. Na 50 meter bedenk je je. Je keert om en gaat de koop ongedaan maken. De garage geeft jou ineens een paar duizend euro minder terug dan je net betaalde. Dat geld is niet weg; zij zijn alleen niet bereid de auto terug te nemen voor het bedrag dat jij er zojuist voor hebt neergeteld. Die paar duizend verschil gaat mooi in hun zak.

Het is allang niet meer zo dat de hoeveelheid goud die een land in de kelders van de staatsbank heeft liggen ook echt de som van het in omloop gebrachte geld vertegenwoordigt. Als je meer geld drukt en munten slaat dan je goud hebt liggen gaat al dat geld in waarde achteruit, of anders gezegd, je kan er minder voor kopen dan je eerst kon.

Als je geld leent dat je eigenlijk niet terug kan betalen heb je een groot probleem en moet je naar de "schuldsanering". Landen als Griekenland, Italië, Ierland, Portugal en Spanje komen nu in dat stadium of zijn er al in gekomen. Wie is de "schuldsanering"? Dat is West-Europa, dus ook jij en ik. Wij draaien ervoor op dat die zwakke landen gered moeten worden. Uit angst dat de chaos nóg groter wordt als we ze niet helpen lenen wij ze geld om hun tekorten aan te vullen, terwijl we weten dat we een groot deel van dat geld nooit meer terug zien. Als wij zoveel geld niet op kunnen hoesten lenen wij het toch lekker even van de landen die nu rijk zijn, bv China! Maar de vraag is of we dan niet van de regen in de drup komen want China wil z'n geld óók op een dag terug, met een vette rente erbij uiteraard. Dus dan maar een bufferfonds oprichten waar we geld instoppen en bewaren voor dergelijke gevallen als Griekenland. Waar halen we geld voor dat fonds vandaan? Nou, van de belastingbetalers natuurlijk! Zó simpel is dat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het ziet er treurig uit als je het zo bekijkt.
+ bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je uitleg.

Andere antwoorden (6)

Het is al jaaaren zo dat het geld wat fictief op de bank staat, niet daadwerkelijk aan goud aanwezig is. In het hele begin heeft dat eens voor grote problemen gezorgd, toen kwam er een regel dat een bank minimaal een bepaald percentage van wat het fictief uitleent, zelf in huis moet hebben.

Al dat geld zit dus in allerlei vormen van leningen en ontroerende goederen, en wordt bij lange na niet gecoverd door de banken zelf en daar haal je makkelijk miljarden valuta mee.

Dan zijn er nog aandelen, zo was je aandeel 25 euro waard, en ineens nog maar 10 euro, dat geld is gewoon foetsie, verdwenen in de wet van vraag en aanbod.

Denk maar andere dingen zoals een LCD-TV of LED-TV, eerst betaal je er goudgeel aan, nu is het voor iedereen betaalbaar, als eigenaar van die TV heb je dus een artikel die je eerst goudgeld zou opleveren en nu net kostendenkend is. Zo werkt dat ook met aandelen.

Dus: Inflatie, Aandelen waardendaling, en simpelweg het feit dat de banken nooit het gehele bedrag wat er fictief aanwezig is, ook echt in huis nemen.

Mensen die hun spaargeld storten, wordt door de bank gebruikt om uit te lenen aan anderen, om daar mee te verdienen en van al dat geld wat mensen storten, hoeven dus maar een bepaald percentage van in huis te houden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. +
Ze hebben het allemaal geleend van andere landen en particuliere instellingen ( banken ) en meestal in de tijd dat de bomen nog tot in de hemel groeiden en hebben het uitgegeven aan veel geldverslindende projecten zoals oorlog (Amerika ). Maar de economie laat deze landen nu in de steek,omdat er veel minder geld binnenkomt,door o.a. werkloosheid,die de overheid van die landen zelf heeft veroorzaakt.
Op die manier is een neerwaartse spiraal ontstaan, waaruit ontsnappen zo goed als onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben bang dat je gelijk hebt
+
Geld staat al heel lang niet meer gelijk aan goud. Tegenwoordig is geld gebaseerd op schuld. (Zie bron voor een zeer goeie, maar helaas engelstalige, video hierover.)

Nieuw geld ontstaat tegenwoordig als een bank een lening verstrekt aan iemand: dan verhogen ze simpelweg het saldo dat op de bankrekening staat. Geld verdwijnt weer als die schuld wordt afbetaald of wordt kwijtgescholden. Dat geld gaat niet ergens naartoe maar het verdwijnt echt helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ deze wilde ik ook posten, hier met Nederlands ondertiteling (in 5 delen)
http://www.youtube.com/watch?v=HXsyFbgQi1g Het begint simpel, met een uitleg over het banksysteem,
daarna gaan ze steeds verder, om uiteindelijk de vraag van eddijst te beantwoorden. Grote fouten heb ik nog steeds niet kunnen ontdekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool. ondertiteling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik lezen bedankt
+
Er verdwijnt geen geld. Maar de aandelen zijn minder waard dat wil niet zeggen dat er geld is verdwenen. Griekenland en italien geven meer geld uit dan er binnen komt dus lenen van andere landen of bankinstellingen. China heeft op dit moment heel veel geld dus het geld is aan het verschuiven. Geld verdwijnt echt niet het verschuift. Je mag aandelen waarden niet als geld zien het is alleen de aanschaf waard. Alles wat daar boven wordt betaald is speculatieve winst die niet bestaat maar wel betaald is aan de gene die heeft verkocht. Maar als het aandeel zakt in waarde krijgt de koper die het dan weer wil verkopen zijn geld waarde niet meer terug.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt +
Volgens mij...
Kan alleen de wereld bank 'nieuw' geld uitgeven. Maar dat krijgt een land niet zomaar, daar moet voor betaald worden. Als een lening zeg maar. Ook de bank moet nu eenmaal geld verdienen.
Dus om te lenen krijg je wel geld, maar je moet meer terugbetalen dan dat je had geleend. De ander verdient op die manier geld.

Maar dat kan toch niet zomaar... Als je 1000 chips (een zak chips) leent van iemand en je moet 1001 chips terugbetalen, waar haal je die ene chip vandaan. Je kan het niet maken, want alleen de chipsfabrikant (wereldbank) kan chips maken. Je zit dus altijd met die ene chip die je NOOIT kunt opbrengen.
De 'schuld' of ookwel de lening kan nooit als extra geld in de maatschappij worden geplaatst. Dat geld bestaat nu eenmaal gewoon niet, ook niet op papier (alleen de schulden).

Het is dus ook logisch dat alle cijfers alleen maar in het rood kunnen komen. De andere kant op kan gewoon niet.
Natuurlijk kan er geprobeert worden om het geld terug te verdienen, maar van wie. De burgers via belasting, geld besparen door minder loon te betalen, enz. Iedereen die dus iets heeft geleend, moet meer dan 100% zijn best doen om het terug te betalen met de rente. En van wie zal hij zijn geld dan moeten krijgen, ook die moet meer zijn best doen...

In het financiele systeem zit volgens mij een gat.

PS: ik had een soortgelijke vraag een tijdje geleden gevraagd:
http://www.goeievraag.nl/vraag/landen-schulden-landen-geleend.221016

Toegevoegd na 8 minuten:
Mensen moet dus meer hun best doen om het geld op te brengen. Steeds meer, en meer en meer. En waarvoor, omdat er een gat in het systeem zit die er voor zorgt dat er steeds 'meer' geld nodig is, terwijl dat geld gewoon niet bestaat in de maatschappij.
De wereldbank maakt en geeft geld, maar vraagt er wel geld voor terug als rente, terwijl dat geld dus niet (door de wereldbank) in de wereld is gezet.
Dus steeds maar meer moeten doen, voor iets wat simpelweg gewoon helemaal niet bestaat!!!
Het verbaast me ook niets dat alles steeds sneller moet gaan, en dat mensen overbelast raken en men geen uitweg ziet. Men moet steeds maar meer hun best gaan doen. Elke jaar een stukje meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat de wereldbank geld vraag voor zijn leningen is ook meer dan logisch. Want ook daar werken mensen die een salaris krijgen en heeft de bank onkosten omdat ze ook papier verbruiken e.d. Volgens mij moeten we weer terug naar de ruilhandel. Want daar zit geen gat in...
Als je namelijk twee geiten leent van een boer en die vraagt er drie voor terug, dan kan je natuurlijk een mannetjes en een vrouwtjes geit lenen en die laten paren. Van het nestje kan je bij een tweeling misschien er zelf ook nog eentje houden. De 3 kan je teruggeven aan de boer.
Zo heb je toch voor een periode melk om te drinken en straks ook een stukje vlees om te eten.
Want een nieuw geitje maken, kan zonder kosten. De 'natuur' vraag geen lening. Die geeft je gewoon.
Zo ook met bomen en planten. Maar de natuurlijk is echter niet zo vriendelijk op elk plekje van de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Volgens mij…
Kan alleen de wereld bank ‘nieuw’ geld uitgeven." Dat is iets wat de wereldbank juist niet kan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldbank
De wereldbank leent geld van overheden en leent dat weer uit. Nationale banken (zoals de Nederlandsche Bank) geven nieuw geld uit. (in Europa in overleg met de ECB)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de correctie. Maar het verhaal blijft volgens mij staan doordat nieuw geld niet gratis in de maatschappij komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb jij al wat te ruilen?
Moet toch ergens beginnen.;-)
bedankt
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gratis voor wie?
Voor de overheid is het echt gratis geld.
Voor de bezitters van geld kan je het zien als een extra belasting in de vorm van inflatie, want door nieuw geld daalt het bestaande geld in waarde. Het "gat in eht systeem" is volgens mij het rente probleem:
Bijna iedereen heeft schulden (staatsschuld, hypotheek, enz.) http://www.youtube.com/watch?v=HXsyFbgQi1g
en dan het 4e of 5e deel, laat goed zien hoe extreem rente werkt. Zullen we een bank beginnen? ;-)
Zeer veel geld is beland in de handen van corrupte hooggeplaatste personen van de landen die in noodverkeren.
Deze mensen hebben zich onbeschoft rijk gegraaid, ten koste van anderen in oa. hun eigen land.
Vervolgens werden miljarden overgeboekt of getransporteerd naar een plaats waar de EU niet bij kan komen maar de grootgraaiers wel.
Zo verdwijnt geld uit een land.
Ik heb begrepen dat in korte tijd 400 MILJARD euro uit Griekenland verplaatst is.
Had men een stevig hek om het land heen gezet (qua transacties en de rijken zich laten verantwoorden voor HOE ze aan het geld kwamen, vervolgens in beslag nemen wat niet wettig/eerlijk verkregen is en daarmee het gat van ruim 150 miljard dichtgooien.
griekenland had dan zijn eigen schuld kunnen oplossen.
Maar ja , als de grootgraaiers zelf de regering vormen, dan gaat het mis.
Als de Kaaimaneilanden en Zwitserland opening van zaken gaven, dan was het probleem grotendeels op te lossen.
Maar dat doen ze niet, ze profiteren van hun functie van vrijhaven en dat maakt oa. de Zwitserse Frank (en het Zwitserleven) zo duur.

Het is heel droevig dat deze gelegaliseerde criminaliteit kan blijven bestaan, echter veel personen die de macht hebben om daar wat aan te doen hebben zelf een Zwitserse bankrekening.....

Formeel geef ik aan dat dit een persoonlijke mening betreft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn Zwitserse vrienden die zich schamen voor het beleid van hun land hebben me eea. verteld, zelf ben ik diverse malen in Zwitserland geweest (NIET op vakantie) en heb bemerkt dat -gemiddeld genomen- Das Geld op de eerste plaats komt.
Ik kon moeilijk wennen aan die mentaliteit.
Dergelijke landen maken zich tot handlangers van zware criminelen en ik zie het als een vorm van heling.
Als corrupte mensen niet met het gestolen goed konden vluchten , kwam er veel geld boven water en hoefden wij geen ruim 50% belasting over ons eigen aardgas te betalen....