Mag een werkgever je verplichten vakantiedagen op te nemen, ivm verbouwing van de zaak??

Mijn werkgever gaat volgend jaar de zaak verbouwen, hij hoopt na 2 weken weer open te gaan, nu zegt hij dat we dan vakantiedagen moeten opnemen of dat het onbetaald verlof wordt. Klopt dat?? O ja we hebben een horeca cao en zijn in vaste dienst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Nee, ingevolge 7:628 jo. 7:629 moeten jullie doorbetaald worden. Dat hij twee weken lang geen werk voor jullie kan aanbieden, is typisch een geval dat in de risicosfeer van de werkgever ligt. Daarom moet hij jullie toch die twee weken doorbetalen, ook al werken jullie niet.
Als hij niet betaalt kan je naar de rechter stappen en gewoon een loonvordering instellen. Dan heb je ook recht op allerlei wettelijke rentes enz, dus je werkgever zal dat waarschijnlijk gewoon willen voorkomen en jullie alsnog je loon geven over die twee weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

wat hierboven wordt gezegd ligt iets complexer. het ligt er in eerste instantie aan in welk soort dienstverband je werkt. in principe kan je er in de meeste gevallen vanuit gaan dat je hier inderdaad in je recht staat.
mocht het zo zijn dat je over de afgelopen tijd je dermate weinig vrije dagen hebben opgenomen kan er de mogelijkheid er zijn voor je baas om je verplicht met verlof te sturen.

Maar zoals ik al zei, kijk je CAO er op na. Deze verschild total van andere als de metaalbewerking of iets dergelijksch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder overleg of bij aangaan van het contract afgesproken collectieve vakantie mag het niet zomaar.

Weet niet hoe groot het bedrijf is, bij een bedrijf met een bepaald aantal werknemers moet daar de OR haar goedkeuring aangeven, is er geen OR zal er in principe met elke werknemer afzonderlijk een overeenstemming bereikt dienen te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar moet de werkgever met ieder van jullie persoonlijk uit zien te komen aangezien ik aanneem dat jullie geen OR hebben. Hij kan het jullie niet verplichten. Echter volgend jaar moet je verplicht bij een fulltime dienstverband je wettelijke vakantiedagen opnemen anders vervallen deze het jaar erop. (je mag ze niet meer vijf jaar meenemen) dus wellicht is er iets te regelen dat jullie bijvoorbeeld een week verlof opnemen en een week niet. Reken er wel op dat hij jullie dan ook kan verplichten om naar het werk te komen ook al is het maar om de boel te vegen. Let goed op of je het tot een conflict wil laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De CAO's zijn tegenwoordig bewust heel vaag geschreven en meestal in het voordeel van de werkgever. Verplicht onbetaald verlof zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn als je een vast contract hebt. Maar verplicht vakantiedagen opnemen, mits in beperkte en redelijke mate (ook weer zo lekker vaag) zal waarschijnlijk wel mogen als dat in het voordeel van de werkgever is. Arbeidbelangen gaan altijd voor werknemersbelangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je als werkgever verplichte vrije dagen aanwijzen?

Ja, als dit in de arbeidsovereenkomst staat. Een voorbeeld van een veelgebruikte verplichte vrije dag is de vrijdag na hemelvaart. In sommige branches, zoals in de bouw, bestaat een collectieve vakantieperiode: de bouwvak.
Ook het Burgerlijk Wetboek geeft aan dat opname van vakantie met instemming van de werknemer moet gebeuren.
Je werkgever kan dus niet zomaar een collectieve bedrijfsvakantie aankondigen als daar niets over is afgesproken in de cao of in jouw arbeidsovereenkomst.
Kantonrechter
Het vaststellen van vakantie tegen de wens van de werknemer is alleen mogelijk als dit in een schriftelijk overeenkomst, cao of regeling van een bestuursorgaan is geregeld. In beginsel is het dus mogelijk rechtsgeldig overeen te komen dat de werknemer gedurende een bepaalde periode verplicht vakantie moet opnemen. Het is hierbij wel belangrijk dat het op schrift staat.
Daarnaast bestaat er nog een uitzondering. De vaststelling van de vakantie door de werkgever kan rechtsgeldig zijn als de wens van de werknemers om geen vakantie op te nemen in strijd zou zijn met goed werknemerschap of als zich een situatie voordoet waarbij het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn dat de werknemer geen vakantiedagen zou opnemen.
Een werkgever mag onder bepaalde voorwaarden zijn bedrijf een periode sluiten en zijn personeel verplichten hun vakantiedagen op te nemen. Bijvoorbeeld bij seizoensgebonden arbeid. Werknemers kunnen in zo'n geval dus niet zelf beslissen wanneer ze op vakantie gaan. De werkgever moet hen daarom tijdig inlichten, want die moeten rekening kunnen houden met deze opgelegde vrije dagen.
Mijn werkgever verplicht mij mijn vakantiedagen op te nemen bij de verbouwing van de zaak. Mag/kan dat?
De werkgever stelt de vakantieperiode vast, rekening houdend met de wensen van de medewerkers. Als de wensen van de medewerker strijdig zijn met het bedrijfsbelang, dan kan de werkgever daar van afwijken. In uw geval gaat het niet over uw wens die de werkgever bestrijdt. Het lijkt er meer op dat het de werkgever het goed uitkomt om in een periode dat hij minder werk heeft u uw vakantiedagen op te laten nemen. Het is dus zaak dat u duidelijk uw eigen voorkeur - liefst schriftelijk - aangeeft aan uw werkgever.

Het is niet toegestaan dat er bepalingen worden opgenomen waarbij je verplicht wordt vakantiedagen op te nemen om redenen als bijvoorbeeld verbouwingen of rustige periodes.

groet