ik ben een alleenstandmoeder,mijn salaris wat ik krijg is niet genoeg voor alles te betalen,eten,kleren, opvang,kan ik hulp vragen aan de gemeente?

mijn salaris 800 per maand is niet genoeg om huis te betelen en opvang, en kleren en eten en voor acceptgiro te betalen,ik ben alleenstaande moeder.kan ik hulp vragen bij de gemeente voor iets extra????????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Iedereen in Nederland heeft recht op een minimum inkomen,zit je eronder doordat je te weinig geld uit werk hebt dan kan de Gemeente via de bijstand dit aanvullen,informeer dus bij de sociale dienst van de Gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook in deze situatie gezeten, na aftrek van kinderopvang (nog voor de wet van 2005, in 2000 ongeveer) hield ik 900 gulden over (kinderopvang 500 per maand). Maar het antwoord wat ik kreeg, toen ik bij de gemeente aanklopte voor hulp, was dat ik een bijstand moest aanvragen, dan had ik meer te besteden.
Er waren geen potjes voor vrouwen die wel werkten. Uiteindelijk heb ik het na een aantal magere jaren gered, tot mijn kind zelfstandig was en ik meer kon werken.
Maar de bijstand ingaan had me wel een luxer leven gegeven, maar tja, das een keuze..... Of afhankelijk zijn, of het zelf proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bewonder je om je keuze!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ik ook, maar hoe krom is Nederland hé.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut!
Heb je al je toeslagen van de belasting wel opgevraagd, dit kan behoorlijk wat opleveren, (aanvullende) kindertoeslag, zorgtoeslag, huurtoeslag en er is ook iets voor kinderopvang, dus ga eens naar de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijksoverheid.nl

De hoogte van uw bijstandsuitkering is afhankelijk van bepaalde normbedragen, van uw eventuele andere inkomsten en van uw eigen vermogen. Als u gehuwd bent of ongehuwd samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee. Uw inkomsten worden met een bijstandsuitkering aangevuld tot het normbedrag dat voor u geldt. Op 1 januari en op 1 juli worden de bijstandsnormen opnieuw vastgesteld.
Gemeente bepaalt hoogte bijstand

De gemeente bepaalt uiteindelijk de hoogte van de uitkering. In bepaalde gevallen kan het normbedrag worden verlaagd. Ook kan de gemeente toeslagen geven of de uitkering (voor een deel) uitbetalen in natura. Als u vragen heeft in verband met uw persoonlijke situatie kunt u contact opnemen met de gemeente waarin u woont. Dit geldt ook als u meer informatie wilt over de regels die in uw gemeente gelden.
Bijstandsnormen per 1 juli 2011

Tabel: Nettobedragen per 1 juli 2011
Categorie per maand totaal

Alleenstaande ouder Netto € 877,70 vakantietoeslag € 46,20 totaal € 923,90

Dus ja u hebt recht op een aanvullende bijstandsuitkering,dus direct bij uw gemeente aanvragen.Het heeft ook gevolgen voor de Zorgtoeslag,Huurtoeslag en noem maar op in uw voordeel.De aanvraag moet u met terugwerkende kracht aanvragen,dat houd in vanaf het moment dat u onder het bijstandsniveau kwam,
succes

Toegevoegd na 47 seconden:
Link,vergeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk aan het volgende:

* Vraag een kwijtschelding voor de gemeente- en waterschapsbelastingen aan. Deze hoef je waarschijnlijk niet te betalen.
* Vraag huur- en zorgtoeslag aan.
* Je hebt recht op alleenstaande ouderkorting. Deze is dit jaar 961 euro en volgend jaar 947 euro. Je kan deze met behulpt van een voorlopige teruggaaf maandelijks laten storten. Doe dit ook voor volgend jaar! Dat levert je maandelijks zo'n 79 euro op.
(Doe dus in ieder geval aan het eind van het jaar je belastingaangifte!)
* Wellicht heb je recht op een aanvullende bijstand. 800 euro netto valt onder de bijstandsnorm.
* En voor bepaalde uitgaven (zoals tandartskosten of scholingskosten) worden betaald uit de bijzondere bijstand. Ook daarvoor ga je naar de gemeente.

Er zijn veel dingen die je dus kan doen.