In 2008 kwam dit bericht:

Het Europees Parlement nam vandaag een verslag aan over het zes jaar oude voorstel voor een uitzendrichtlijn. CD&V Europarlementslid Marianne Thyssen is tevreden dat de behandeling en rechten van uitzendkrachten voortaan dichter bij die van vaste werknemers aansluiten.

Het voorstel tot richtlijn dat in 2002 in het kader van de Lissabonstrategie door de Commissie werd ingediend, legt het principe van non-discriminatie vast tussen uitzendkrachten die een contract voor minstens zes weken hebben en vergelijkbare vaste werknemers bij hetzelfde bedrijf.

De richtlijn bepaalt dat uitzendkrachten vanaf de eerste dag dezelfde rechten verkrijgen als vaste werknemers in hetzelfde bedrijf op vlak van betalingen, vakantie en ouderschapsverlof. Uitzendkrachten moeten ook kunnen genieten van de bedrijfskantines en -crèches en de eigen transportmiddelen van het bedrijf. Uitzonderingen zijn mogelijk als vakbonden en werkgevers dit op nationaal vlak overeenkomen.

Marianne Thyssen: “Bij bedrijven is de vraag naar uitzendarbeid groot omdat tijdelijke krachten flexibiliteit bieden. Voor uitzendkrachten zitten er vaak nog te veel nadelen aan tijdelijk werk verbonden. Deze nieuwe richtlijn zorgt voor betere arbeidsvoorwaarden voor tijdelijke krachten en maakt uitzendwerk dus een pak aantrekkelijker. Het is daarom een goede zaak dat de richtlijn, die zes jaar geblokkeerd was bij de lidstaten, nu eindelijk in werking kan treden.”

Toegevoegd na 39 minuten:
Samengevat:

De richtlijn bepaalt dat uitzendkrachten vanaf de eerste dag dezelfde rechten verkrijgen als vaste werknemers in hetzelfde bedrijf op vlak van betalingen, vakantie en ouderschapsverlof.

Let wel op:

Uitzonderingen zijn mogelijk als vakbonden en werkgevers dit op nationaal vlak overeenkomen.

Je hebt dus hier recht op, indien je een contract hebt van minimaal 6 weken, tenzij anders is overeengekomen met de vakbond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie niks over ouderschapsverlof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De richtlijn bepaalt dat uitzendkrachten vanaf de eerste dag dezelfde rechten verkrijgen als vaste werknemers in hetzelfde bedrijf op vlak van betalingen, vakantie en ouderschapsverlof. <---- M.a.w. aangezien we hier niet weten om wat voor werk gaat en of er dus een overeenkomst is met de vakbond, kan er enkel dit worden gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, overheen gelezen! Ik ben wel benieuwd of dit in de praktijk ook echt zo werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan gebeuren. Hoop het voor de vraagsteller maar ook voor elke uitzendkracht in Nederland (of Europa) van wel. Tegenwoordig heb je sowieso veel meer rechten als uitzendkracht. Komt mede door het feit dat internationale uitzendkrachten (lees "Polen") vaak werden misbruikt. Tegenwoordig nog, na 3 jaartjes pleuren ze de uitzendkrachten eruit (omdat ze anders een "vast contract" moeten geven) en na een maand of 3/4 nemen ze ze weer aan en beginnen ze weer met 3x 1 jaar contract.
Wanneer heb ik recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof?

U heeft recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof als u in een dienstverband werkt, een uitkering heeft of zelfstandige bent.

Heb ik als uitzendkracht recht op zwangerschapsverlof?
Je hebt zes weken voor je uitgerekend bent recht op zwangerschapsverlof, ook als uitzendkracht. Ben je nog aan het werk en heb je minder dan zes weken te gaan tot aan de datum van bevalling, dan heb je al recht op zwangerschapsverlof.
Het is wettelijk geregeld dat je een uitkering kunt krijgen indien je bevalling binnen 10 weken zal zijn na de datum dat je geen werknemer meer bent. Je hebt dan recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Zelfs wanneer je een WW-uitkering ontvangt heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Ja dus.
groet