Als de koersen van de euro laag zijn, wat doet de ECB dan?

Ik wil graag uitgebreid informatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek eens naar "rente'

Antwoorden (2)

De Centrale Bank heeft als taak om de waarde van een munt, in dit geval de euro, stabiel te houden. Het gaat dan zowel om de de "binnenwaarde" (= de koopkracht van mensen in een land) als de externe waarde (= de wisselkoers). Het beleid dat wordt ingezet om de stabiliteit van een munt te garanderen bestaat uit twee onderdelen, namelijk de (1) geldpolitiek en het (2) wisselkoersbeleid

Jij vraagt om de maatregelen die de ECB kan nemen als de koers van de euro laag is. Het gaat dan om maatregelen die vallen onder het wisselkoersbeleid.

Op dit beleidsterrein maakt de ECB vooral gebruik van bewuste beïnvloeding van de rentestanden. Wanneer de ECB nu besluit om de rente te verhogen - kortom, je krijgt een betere rente op belegde/gespaarde euro's dan voorheen - dan wordt de euro daarmee onder andere aantrekkelijker gemaakt voor buitenlandse beleggers (bv. Amerikanen). Deze beleggers moeten hun valuta (bv. dollars) eerst omwisselen naar euro's zodat ze van de rente kunnen profiteren. Doordat ze dit omwisselen in grote hoeveelheden gaan doen, zal de vraag naar euro's toenemen. Als de vraag naar euro's op de wisselmarkt toeneemt, neemt ook de prijs van zo'n euro toe.

Kortom, door de rente op euro's te verhogen stijgt de vraag naar euro's en uiteindelijk de koers van de euro ten opzichte van de andere valuta (in dit voorbeeld dus t.o.v. de dollar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als toevoeging op het vorige antwoord: de ECB heeft zelf ook enorme voorraden dollars in de kluizen of op de computer. Deze kunnen ze aanbieden op de markt, terwijl ze voor deze dollars euro's vragen. Daardoor komt er meer aanbod van de dollar en meer vraag naar de euro, waardoor de dollarkoers zal dalen, maar de koers van de euro zal stijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie aanvulling, dankje!