Als je van een vaste baan zelf een baan op contractbasis met een lager salaris accepteert, wordt je dan gekort op je ww uitkering bij werkeloosheid?

Ik weet dat als je binnen een jaar na aanvang van een lager betaalde nieuwe baan, je in de ww raakt deze wordt berekend aan de hand van je vorige inkomen maar is dat in dit geval ook zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Kan ook nog sprake zijn van verwijtbare Werkloosheid.
U neemt ontslag omdat u een andere baan kunt krijgen. Dit betekent dat u in principe verwijtbaar werkloos bent en dat u geen recht heeft op een WW-uitkering.

Dat is alleen anders als u mocht verwachten dat u uitzicht had op werk voor tenminste zes maanden in min of meer dezelfde omvang als in uw oude baan. Dit hoeft niet persé op basis van een arbeidsovereenkomst; ook uitzendwerk of een oproepcontract kunnen hiervoor voldoende zijn.

Belangrijk is dat u moet kunnen bewijzen dat de werkgever u heeft meegedeeld dat er voor tenminste zes maanden werk zou zijn. Dat kan blijken uit het contract dat u sluit, maar ook uit een brief van de werkgever of van u aan de werkgever waarin u de gemaakte afspraken bevestigt. Mondelinge toezeggingen kunnen voldoende zijn, maar zijn natuurlijk veel lastiger te bewijzen en kunnen simpelweg ontkent worden.
Verwijtbaar ontslag is zeer ernstig en u krijgt dan geen WW.
groet