Waarom noemen ze in de financiële wereld een procent van een procent een 'basispunt' ?

12 jaar geleden
1.9K
Cryofiel
12 jaar geleden
Goeie vraag! Dat heb ik me ook regelmatig afgevraagd - alleen had ik er nog niet aan gedacht dit op GV te vragen.

Het beste antwoord

Hieraan ten grondslag ligt het onderscheid tussen procent en procentpunt.

Het volgende voorbeeld: de rentestand stijgt van 2% naar 3%. Dit is een stijging van 50%, maar een stijging van 1%-punt. Procentpunt geeft de absolute stijging weer.

Er zijn ook kleinere stijgingen mogelijk. Als de rentestand stijgt van 2.00% naar 2.01%, is dit een stijging van 0.5%, en een stijging van 0.01%-punt.
Omdat er in de financiële wereld vaak met dit soort kleine stijgingen gewerkt worden, hebben ze 0.01%-punt een naam gegeven: een basispunt. Zo is '2 basispunten stijging' een stijging van '0.02%-punt'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Heldere uitleg!

Andere antwoorden (1)

Een procent van een procent is geen basispunt, maar een basispunt is een procent van een procentpunt.
Een procentpunt is een verandering van 1 in een waarde die inprocenten is uitgedrukt.
Dus als de rente van 5% naar 6% stijgt, dat stijgt deze 1 procentpunt en niet 1 procent. De stijging in procenten is immers 20%.
Basispunten worden gebruikt om kleinere verschillen aan te geven.
Zie de linkjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Heldere uitleg!